Det saknas inte köpare till svenska sajter med en fungerande affärsmodell. John Löwbäck ser flera skäl till varför han lyckats sälja sin community Voolife till Schibsted samtidigt som MTG köpte Playahead, och varför konkurshotade Trig fått korgen.
"Vi insåg att racet skulle bli för dyrt"
Mest läst i kategorin
Norska mediejätten Schibsted äger tidningarna Aftonbladet och Svenska Dagbladet, sajterna Blocket, Hitta.se och bildbyrån Scanpix. Men saknade ett svar på fenomenet Facebook.
John Löwbäck grundade communityn Demoradio.se tillsammans med sin bror för två år sedan som ett sätt för unga musiker utan skivkontrakt att nå ut till publik och skivbolag.
Sedan maj förra året har Johan Staël von Holstein, som grundat och kraschat kometen Icon Medialab, hjälpt till att förmedla kontakter med investerare.
Voolife hade en dialog med Kinneviks MTG under våren 2006, men MTG köpte i stället svenska konkurrenten Playahead för 102 miljoner i januari. Då hade Playahead redan en halv miljon medlemmar och 18 miljoner kronor i intäkter för nio månader.
Så dök amerikanska MySpace upp. John Löwbäck övergav tanken att slåss om samma nisch.
– Vi insåg att det racet skulle bli för dyrt, säger John Löwbäck.
John Löwbäck delar upp communities i tre kategorier. Det handlar om att visa upp sin kreativa sida, att visa upp sin sociala sida eller att visa upp sin aktiva sida. Han valde den sista.
Under hösten 2006 förhandlade han med mobilexperten Aspiro. I februari, bara några veckor efter att MTG offentliggjort köpet av Playahead, kunde han presentera affären.
Aspiro köpte 51 procent av Voolife Media AB. Schibsted äger 43 procent av Aspiro.
I dag ser sajten ut som en oslipad kopia av Trig med annonser.
– Vad som är viktigt om man ska tjäna pengar är att fylla ett nytt behov, säger John Löwbäck.
Trig sitter fast i samma kategori som MySpace.
– Det enda som räknas där är hur många som lyssnar. MySpace har 200 miljoner medlemmar. Trig är bara en snyggare sajt än MySpace.
Men John Löwbäck ser också skillnader mellan Voolife och Trig i synen på intäkter och kostnader.
– Vi är bara sju anställda och har inte dragit på oss de här sjuka kostnaderna. Vi har tre utvecklare. Du måste kunna fylla någons behov utan att det ska behöva kosta hundra miljoner kronor.
Så länge annonserna inte förstör för användarna finns det ingen risk för att de ska fly sajten. Tanken på att sajten ska gå runt är inte stötande för användarna.
– I den ideala världen är det roligare att inte ha annonsering, men så länge reklamen presenteras i ett format som inte stör tjänsten, så är medlemmarna så vana att de knappt tänker på det.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.