I kvartalsrapporten fullkomligen öser SEB lovord över sina egna insatser.
Vi är bäst!

Mest läst i kategorin
SEB:s resultatrapport för första kvartalet 2011 som offentliggjordes under tisdagsmorgonen är totalt på ett 30-tal sidor.
Redan på sidan 2 klämmer SEB:s vd Annika Falkengren till med att: ”För tredje året i rad rankades SEB som bästa Cash Management bank av Prospera – vilket visar att vår relationsbanksmodell fungerar.”
I avsnittet om SEB:s division ”Stora företag & institutioner” på sidan 11 står det att ”SEB:s position som ledande företagsbank befästes i kundundersökningar, såsom TNS Sifo Prospera.”
På samma sida i spalten bredvid konstateras att ”SEB utsågs av TNS Sifo Prospera till bästa arrangör av emissioner av svenska företagsobligationer”.
Dessutom står det där att ”Det förbättrade marknadsklimatet ökade även börsvolymerna och SEB Enskilda Equities
bekräftade sin starka ställning med den största marknadsandelen på de nordiska och baltiska börserna.”
Om SEB:s division Kapitalförvaltning på sidan 13 i rapporten får man veta att: ”I Euromoneys årliga rankning behåller SEB för tredje året i rad positionen som ledande inom private banking i Sverige, och tar tätposition i Finland.”
SEB:s division Baltikum gick inte heller lottlös. På sidan 15 framgår att ”JSC Latvenergo gav SEB sitt pris Powered by Green som ett erkännande av att SEB använder grön el” och att ”Euromoney nominerade SEB som bästa private bank i Litauen.”
Ett område där SEB medger utrymme för förbättring är bankens kreditbetyg som enligt sidan 4 är satt till ”A1” hos Moody’s, ”A” hos Standard & Poor’s, och ”A+” hos Fitch. SEB konstaterar att betygen i samtliga fall har ”stabila utsikter”, men att banken strävar efter att höja betygen till nivån AA.
Realtid.se får tag på bankens presskontakt Ola Kalemur via mejl:
Är ni verkligen så bra som man får intrycket av efter att ha läst om alla era utnämningar etc?
– Vi är förstås glada för den uppskattning vi får från kunderna. Vi har byggt relationer med kunderna och utvecklat våra tjänster och vår expertis i över 150 år, säger han.
Hur har ni lyckats få dessa?
– Genom att i alla lägen sätta kundens behov och intressen främst och förstås ha rätt kompetens för att kunna tillgodose dessa behov.
Är det några ytterligare priser/utnämningar som ni inte nämner, men som ni gärna strävar efter att få? Vilka? Hur är det till exempel med kundnöjdheten bland svenska kontorskunder? Där brukar väl Handelsbanken alltid vinna?
– På den svenska privatmarknaden strävar vi mycket riktigt att ytterligare höja kundnöjdheten. I förra årets SKI förbättrade vi relationen med våra privatkunder på alla parametrar, men det finns mer att göra. Vi satsar på tillgänglighet – som telefonbanken där våra banktjänstemän kan hjälpa kunden med banktjänster dygnet runt på årets alla dagar, kundtjänst på Facebook och bankapplikationer i smart phones och surfplattor – och satsningar på ökad service, som kortare köer på kontoren med automatiserad kontanthantering och ytterligare förstärkning av vår rådgivning.
Enligt kvartalsrapporten visade SEB ett rörelseresultat på 4374 miljoner kronor under första kvartalet 2011. Det var bättre än analytikernas förväntningar på 4036 miljoner kronor i snitt enligt SME Direkt.
Vid 12-tiden var SEB-aktien nästan oförändrad samtidigt som börsen som helhet fallit över 1 procent.
Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.






