(12:08) En presentation som Christian Rudolf sett fram emot.
Växa med Google
Mest läst i kategorin
Inte bara jag med tanke på hur länge de får lov att prata. Ola är fascistisk med tiden men inte för Google.
Antagligen är Google det mest framgångsrika företaget i världen just nu även om man fick sig en liten käftsmäll vid senaste rapporten.
Min personlig åsikt är att Google ännu har sin skördetid framför sig. Man skall då veta att ca 25 procent av alla online mediainvesteringar i USA går genom Googles system. Jag tror att mycket mer skall komma.
Anil Hansjee, head of corporate development, håller presentationen. Detta var den presentation jag såg fram emot mest och det var väldigt intressant. Utan att varit här hela dagen vågar jag säga att detta var den mest intressanta
Google intresserar sig väldigt mycket för partnerskap. Att köpa är inte alltid det bästa alternativet utan man vill hitta intressanta partners. Då är både samarbete och köp möjliga.
Internet gör det möjligt att skapa helt nya företag. Exempel på detta är Wikiepdia där användarna skapar kvalitets innehåll med mycket stor bredd. Ett annat fenomen är Crowdsourcing där många användare skapar en tjänst/innehåll tillsammans (ofta i realtid) som ett företag sedan kan kapitalisera på. Även “the long tail”-tanken ändrar förutsättningarna. Det ger ökade möjligheter för nischer att finna sina användare.
Anil Hansjee citerar Oprah Winfrey.
“Do what you love and the money will follow!”
Passion och att göra det man älskar är en viktig faktor för Google och de företag som Google ingår olika typer av partnerskap med.
I dag är denna möjlighet för människor att genomföra större än någonsin och detta är en viktigt faktor för Google som genomsyrar företaget.
Google ser en fullständig explosion av företag inom web 2.0 världen. Det finns ett antal faktorer bakom detta:
• Att människor gör det de älskar.
• För varje dag ökar bandbredden på jorden dramatiskt.
• Idag finns det en startupkultur i världen.
• Mashups – webbtjänster som kombinerar flera källor.
• Skapande och konsumtion av innehåll.
Googles partnerskapsstrategi begränsas inte av geografi. Ofta är det så att talangen inte vill flytta. Då får Google anpassa sig efter det. På 18 månader har antalet utvecklingscentra för Google i världen fördubblats.
Detta är såklart en utmaning men Google inser att man kan misslyckas men att det är en funktion av att man försöker och att det är en del av processen mot framgång.
Anil Hansjee visar oss också hur Google ser på produktutveckling:
• Fokusera på användaren och intäkterna kommer
• Du kan tjäna pengar utan att vara ond
• Snabbt är bättre än sakta
• Det finns alltid mer information därute
• Du måste inte vara vid ditt skrivbord för att behöva ett svar
Idag är sökmotorn och annonserna Googles kärna. Visionen är att expandera båda inom nya segment / kanaler / möjligheter. Företag som gör detta möjligt är väldigt intressanta för Google att ingå partnerskap med.
Exempel på detta är Youtube där Google expanderar sina annonser och sök till Video. Googles vision för annonser är att vara en point of reference för mediaköpare oavsett vad du vill köpa, sök, radio, tidningar video och mycket annat. Detta är en direkt utmaning för mediaförmedlare världen runt.
Hur Google tänker kring köp och partnerskap, mergers and acquisitions:
M&A är inte en strategi, det är ett verktyg. Ett verktyg att använda om det är svårt att själv etablera sig inom en nisch eller inom en viss tjänst. Google tvekar inte att köpa om det är effektivare än att göra det själv M&A är ett stöd i deras verksamhet och ett verktyg att uppfylla sin vision. En viktigt faktor vid förvärv är att tjänsten eller företaget man köper måste kunna skalas upp till många miljoner användares verksamhet.
Christian Rudolf
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.