Med kampanjen "No dirty gold" ställer amerikanska juvelerare och guldsmeder gruvindustrin mot väggen. I Sverige har Guldsmedsförbundet aldrig hört talas om kampanjen mot smutsiga gruvor. "Sverige tar ju upp mer guld ur den egna backen än vi importerar", säger vd:n Erik Form.
Vaska guld ska bli rent

Mest läst i kategorin

Kampanjen uppmanar juvelerare, och andra företag som använder sig av guld, att ställa krav på att det guld de köper produceras på ett önskvärt sätt. I det här fallet gäller det att produktionen inte skadar samhällen, gruvarbetare eller miljön.
– Juvelerare-vd:ar kör inte bulldozers i gruvor. Men som ledande slutanvändare av guld är de i en unik position för att hjälpa till att städa upp inom oansvarig gruvpolicy, säger Payal Sampat, kampanjchef, i en kommentar.
Juvelerare och guldsmeder står för mer än 80 procent av det totala guldanvändandet.
Prominenta juvelerare, som Tiffany & Co, har redan tagit till sig av kampanjen och utlyst en ny chefsposition som i förlängningen är tänkt att leda till reformer i guldindustrin.
Många juvelerare och guldsmeder är oroade över hur deras försäljning kommer att påverkas om konsumenterna reagerar mot gruvindustrin. Undersökningar har visat att 90 procent av konsumenterna skulle byta inköpsbeteende om de uppfattade att produktionen skedde på ett dåligt sätt.
Kampanjen, som initierats av organisationen Earthworks, handlar – enligt organisationen själv – inte om att bojkotta guld utan att utbilda konsumenterna om de skadliga effekterna arbetet i guldgruvorna leder till. Målet är att förändra industrin i sin helhet, och med konsumenterna på sin sida dröjer det inte länge förrän juvelerarna själva kräver en förändring.
I Sverige har dock frågan än så länge inte aktualiserats hos juvelerarna. Enligt Guldsmedsförbundets vd Erik Form beror det troligen på att Sverige importerar relativt lite guld.
– Sverige tar upp mer guld ur den egna backen än vad vi importerar, så det gör väl att frågan aldrig aktualiserats, säger han till Realtid.se.
De svenska juvelerarna och guldsmederna gör av med mellan 4 och 5 ton guld per år.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.