Nya cheferna i sin första intervju: "Vår produkt har inte varit i nivå med konkurrenternas."
Vårstädning på Myspace
Mest läst i kategorin
Sedan Myspace tappade ledningen på webben till Facebook 2008 har musiksajten haft svårt att komma igen. Alla åtgärder och sparprogram verkar bara skapa nya problem.
Nyhetsbrev om Teknik, Media och Telekom varje tisdag.
Att stora delar av personalen fick gå 2009 räckte inte för att vända trenden.
Grundaren Chris DeWolfe fick sluta som vd.
Efterträdaren Oven Van Natta fick också sparken.
Sedan dess delar Jason Hirschorn och Mike Jones på chefskapet.
Under tisdagen tog de för första gången emot pressen på kontoret i Beverly Hills där bland andra nyhetsbyrån Bloomberg lyssnade.
– Vår produkt har inte varit i nivå med konkurrenternas, sa Jason Hirschorn.
– Vi gjorde ingen vidare insats för att få det till ett användbart ställe.
Nu ska det bli ändring på det. Gamla och överflödiga delar av sajten ska bort.
Användarna ska få flöda musik, bilder och länkar till och från ärkerivalerna Facebook och Twitter som ju själva haft just sådana mashups som främsta vapen.
Myspace har velat vara kanalen för artister som vill slå igenom på internet. Musikerna ska nu få bättre möjligheter att analysera sin publik.
Hela Myspace ska också genomgå en uppsnyggning och uppstyckning.
Processen väntas pågå under ”de närmaste sex, nio och tolv månaderna”, sa Jason Hirschorn som redan varit chef en månad.
Van Natta fick gå efter nio månader.
Rupert Murdochs mediakonglomerat News Corporation köpte Myspace för 580 miljoner dollar 2005.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.