Hon gav upp karriären och startade whiskyfabrik. Med Blackwood Innovation Index erövras nya marknader.
Väljer marknad efter trendighet
Mest läst i kategorin
Shetlandsöarnas första (lagliga) sprittillverkare väljer exportmarknad på Ipod-penetration och en spännande scen.
Caroline Whitfield tröttnade på sin karriär i finans- och företagsvärlden i London. Hon ville göra något annat efter en benhård karriär inom företag som Unilever och Zurich Financial Services.
När hon arbetade med en av världens största sprittillverkare, Diageo, fick hon insyn i whisky-och vodkabranschen. Förra året, när hon väntade sitt tredje barn, startade hon Blackwood Destillers på Shetlandsöarna.
För att lyckas som liten aktör är Blackwood noga med att uppfattas som innovatör. Ännu noggrannare är företaget med i vilka länder man satsar på.
– För de som bara tittar på storleken på marknader skulle Tyskland rankats högre än Sverige. Men vi uppfattar marknaden där som trögare, säger säger Caroline Whitfield.
– Vi bedömer marknader utifrån vår egen rankning i det vi kallar Blackwood Innovation Index. Indexet pekade ut USA och framför allt Kalifornien, New York och Chicago samt Sverige som de mest innovationsbenägna marknaderna, säger Caroline Whitfield.
Hur fungerar ert index?
– Som företag är vi inte i första hand i spritbranschen utan i innovationsbranschen, som jag ser det. Och med nya produkter inom vårt område så är det bland människor som är tilltalade av förändring vi hittar våra kunder. Blackwood Innovation Index bedömer faktorer som Ipod-penetrationen, användandet av mobilt internet, förekomsten av trendiga krogar och städer med en spännande musik- och kulturscen.
I den bedömningen rankas Sverige och Island högre än till exempel Danmark. Enligt Caroline Whitfield är Danmark lite mer konservativt. De använder både egna och externa trendspanare.
Andra länder där Blackwood lanserat sina produkter är bland annat England, Irland, Sydafrika, Kanada, Japan och Australien. Nästa år ska Blackwood in på den norska marknaden. Caroline Whitfield erkänner att Norge delvis kvalar in genom närheten till Shetlandsöarna.
I måndags var det premiär i Sverige för deras Jagos Vanilla Cream. En vodka med vanlijsmak. Deras Blackwood Premium Vodka och Blackwood Dry Gin finns sedan tidigare här.
Än så länge är Jagos Vanilla Cream, liksom Blackwoods Premium Vodka och Blackwoods Dry Gin beställningsvara på Systembolaget. De första krogarna som tagit in Jagos Vanilla Cream är ställen på Söder i Stockholm. Men strategin är nu att erövra Stockholm via Stureplan.
– Efter jul kommer den att finnas på krogarna där. Det handlar inte om några ”batteriavtal” utan den kommer att stå på fina hyllan, säger deras agent, Joakim Perani på vin- och spritimportören Rewine.
Caroline Whitfield satsade allt och äger 52 procent av aktierna i dag. Ledning och delar av personalen är också delägare. Riskkapitalet kommer från små men desto fler inveterare. Sammanlagt 250 privatpersoner har satsat pengar. Sju av dem är svenskar. Vilka de är vill Caroline inte avslöja.
Investeringen kan ha möjligheter att löna sig. Blackwood har hittills omsatt 35 miljoner kronor och företaget har värderats till 220 miljoner kronor.
– Vi når break even i slutet av april nästa år, säger Caroline Whitfield.
Och det är vinsten från vodkan och ginen som ska finansiera whiskytillverkningen.
– Vår whiskyfabrik blir klar nästa år, och den första whiskyn måste lagras och kan börja säljas tidigast 2009 eller 2010.
Whiskyproduktionen beräknas till 40.000 lådor per år. När tiden är mogen ska en single malt från Blackwood försöka erövra sitt rykte.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.