Per H Börjesson om Warren Buffetts fortsatta "elefantjakt".
"Utmaning att hitta storaffärerna"

Mest läst i kategorin
”Vi är redo. Vår elefantbössa är omladdad och det kliar i mitt avtryckarfinger”, skrev Warren Buffett i sitt brev till aktieägarna i Berkshire Hathaway våren 2011.
Idag kom beskedet att han riktar bössan mot bötsnoterade Heinz som han bjuder på i samarbete med 3G Capital, en affär värd 28 miljarder dollar.
– Med så mycket pengar som Warren Buffett har ligger utmaningen i att hitta riktigt stora förvärv och det har han ju lyckats med nu. Heinz är helt i linje med hans tidigare förvärv, säger Spiltans Per H Börjesson som följt Buffett under lång tid och även skrivit flera böcker om finansmannen.
Warren Buffett har sedan länge haft en förkärlek för breda konsumentinriktade bolag och i portföljen finns bland annat Coca-Cola, Kraft Foods och See’s Candies.
Med Heinz-budet lägger han ytterligare ett sockerstint storbolag till samlingen.
– Han köper fantastiska varumärken, starka varumärken med starka underliggande värden. Han lär ha sagt att ”om jag får 100 miljarder dollar kan jag aldrig skapa ett varumärke som Coca-Cola igen”, kommenterar Per H Börjesson Buffetts placeringsfilosofi.
Kulten kring Warren Buffett och Berkshire Hathaway, vars aktie för övrigt passerade 149.000 dollar i pris på torsdagen, lär inte minska med Heinz-budet.
Han är ju till åren, hur länge tror du han håller på?
– Han har en stark kultur i företaget och en av hans söner kommer att ta över så småningom men de värden han har byggt upp försvinner aldrig. Hans utmaning är som sagt att hitta storaffärerna.