Realtid

"Utmaning att hitta storaffärerna"

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 feb. 2013Publicerad: 15 feb. 2013

Per H Börjesson om Warren Buffetts fortsatta "elefantjakt".

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Vi är redo. Vår elefantbössa är omladdad och det kliar i mitt avtryckarfinger”, skrev Warren Buffett i sitt brev till aktieägarna i Berkshire Hathaway våren 2011.

Idag kom beskedet att han riktar bössan mot bötsnoterade Heinz som han bjuder på i samarbete med 3G Capital, en affär värd 28 miljarder dollar.

– Med så mycket pengar som Warren Buffett har ligger utmaningen i att hitta riktigt stora förvärv och det har han ju lyckats med nu. Heinz är helt i linje med hans tidigare förvärv, säger Spiltans Per H Börjesson som följt Buffett under lång tid och även skrivit flera böcker om finansmannen.

Warren Buffett har sedan länge haft en förkärlek för breda konsumentinriktade bolag och i portföljen finns bland annat Coca-Cola, Kraft Foods och See’s Candies.

Med Heinz-budet lägger han ytterligare ett sockerstint storbolag till samlingen.

– Han köper fantastiska varumärken, starka varumärken med starka underliggande värden. Han lär ha sagt att ”om jag får 100 miljarder dollar kan jag aldrig skapa ett varumärke som Coca-Cola igen”, kommenterar Per H Börjesson Buffetts placeringsfilosofi.

Kulten kring Warren Buffett och Berkshire Hathaway, vars aktie för övrigt passerade 149.000 dollar i pris på torsdagen, lär inte minska med Heinz-budet.

Han är ju till åren, hur länge tror du han håller på?

ANNONS

– Han har en stark kultur i företaget och en av hans söner kommer att ta över så småningom men de värden han har byggt upp försvinner aldrig. Hans utmaning är som sagt att hitta storaffärerna.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS