Bara tv slår nyheter på nätet.
USA: Papperstidningarna frånkörda
Mest läst i kategorin
61 procent av de tillfrågade i en amerikansk marknadsundersökning säger att de läser nyheter på internet dagligen.
Nyhetsbrev om Teknik, Media och Telekom varje tisdag.
Siffran är lite högre för tv, men bara 50 procent läser en dagstidning regelbundet.
54 procent lyssnar på nyheterna på radio, hemma eller i bilen.
Den enskild mest efterfrågade redaktionen är cnn.com – men där publicerar mediajätten CNN också nyheter från bland annat Financial Times pappers- och nätredaktioner.
Syndikeringen har tagit över. Den största sajten för nyheter är Googles nyhetstjänst, som ”lånar” allt innehåll från hela internet utan att betala samtidigt som företaget själva drar in mer annonsintäkter är upphovsmännen själva klarar av.
AOL, som Time Warner släppte till börsen i december, är också stora. AOL publicerar artiklar skrivna av egna medarbetare jämte artiklar från nyhetsbyrån AP.
Brittiska BBC går också hem i USA.
Amerikanerna har inte ”någon favoritsajt men söker inte heller planlöst” säger Amy Mitchell på tankesmedjan Pew Research Center som intervjuat 2.259 vuxna.
– De flesta nyhetskonsumenter på webben använder sig bara av ett fåtal sajter regelbundet, säger hon – till just BBC.
Nu är det inte längre en kompletterande papperstidning den viktigaste konkurrensfördelen för nyhetssajterna, utan en smidigt och attraktiv mobilsajt.
33 procent av de tillfrågade läser redan nyheterna i mobilen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.