Volvo och Saab ökade i oktober sin försäljning i Europa mer än genomsnittet för alla bilmärken.
Uppåt i Europa för Volvo och Saab
Mest läst i kategorin
Volvo Personvagnar sålde nästan 20 procent fler bilar än i oktober 2006, som dock innehöll en arbetsdag mindre i hela Europa. Saab noterade en uppgång på 9,4 procent. Snittsiffran för alla märken var 5,5 procent, enligt statistik från branschorganisationen Acea.
Totalt under årets första tio månader har Volvo ökat sin försäljning med 10,7 procent, jämfört med i fjol.
Saabs ökning i oktober bröt en dyster trend. Totalt under året har Saab sålt 7,2 procent färre bilar än man gjorde 2006.
Volvo sålde 24.712 nya bilar i Europa under oktober, vilket gav en marknadsandel på 1,9 procent.
Saab sålde 6.886 nya bilar, vilket var en halv procent av marknaden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.