U2s manager Paul McGuinness vill stoppa illegal nedladdning med hjälp av staten.
U2:s manager rasar mot ISP-jättarna
Mest läst i kategorin
Om internetservice-leverantörerna misslyckas bör regeringen gå in och väcka åtal mot leverantörerna, säger McGuinness på Midemmässan.
Just nu pågår Midem, musikbranschens stora mässa i Cannes. Förutom nya gratissajten Qtrax alltför tidiga utannonsering om gratis musik från de stora multinationella skivbolagen så är det ett anförande av U2s manager Paul McGuinness som väckt mest känslor.
”Deras trynen har käkat gratis ur vår ho länge nog.” McGuinness – ibland kallad ”U2:s femte medlem” – levererade hårda ord i Cannes i går.
U2-managern kräver att ISP-bolagen – så kallade internet service providers – ska göra allt som står i deras kraft för att stoppa den illegala nedladdningen av musik. Han manar leverantörerna att införa en avstängningspolicy för att stävja fenomenet.
”ISP-lobbyisterna som säger att de inte borde behöva övervaka internet lever i det förflutna. De förlitar sig på daterade ursäkter från en tidigare teknologisk tidsålder” sa Paul McGuinness inför den samlade musikbranschen.
”Internet har gått vidare. Dagens utvecklingstakt innebär att ett år i internetåldern motsvarar ett decennium i världen innan internet” sa branschtungviktaren vidare.
McGuinness tycker att det är dags av ISP-bolagen bevisar sin lojalitet om de vill bli betraktade som ”verkliga partners” till musikindustrin. Managern uppmanar också regeringar att väcka åtal mot leverantörerna om de misslyckas.
Hans tes är att musikindustrin alltför länge koncentrerat sig på att bekämpa aktörerna bakom peer-to-peer-baserad fildelning. Fokus borde enligt McGuinness istället riktas mot de teknikindustrier som ”tjänat mångmiljardbelopp med hjälp av vårt innehåll utan att betala för det”. Han syftar på ISP-bolag, telekombolag och tillverkarna av själva apparaterna.
Några stora bolag som pekas ut är Microsoft, Google, Yahoo, AOL, Comcast, Vodafone, Facebook och – faktiskt – det ofta U2-affilierade Apple. Bland annat har U2 haft ett samarbete med Apple för Ipods med välgörenhetsprägel. Även Microsoft är inblandade i Red-projektet.
Paul McGuinness säger sig vara trött på att de här stora bolagen endast kan tänka sig att dela med sig av annonsintäkter. De borde också samla in ”intäkter för användande och försäljning av vårt innehåll”.
Någon anledning till att leverantörerna inte skulle kunna vara behjälpliga ser McGuinness inte. De kan ju redan blockera vissa aktiviteter på nätet, till exempel tillgången till kontroversiella sajter.
McGuinness får stöd från tunga aktörer som IFPI, British Phonographic Industry, British Music Rights och Recording Industry Association of America.
Under Paul McGuinness management har U2 kommit upp i 150 miljoner sålda album under de 28 år som gått sedan debuten med Boy. McGuinness förhandlingsteknik garanterade U2 rättigheterna till mastertejperna med gruppens musik, vilket gjort alla inblandade rikare.
I Cannes jämförde McGuinness den illegala nedladdningen med tidningsannonser för stulna bilar, med att stjäla laptop-datorer från butiken och att undvika att betala bredbandsavgiften.
Det verkar som om Paul McGuinness ”still hasn´t found what he´s looking for”.
Källor: Billboard, Times, Financial Times, Telegraph, Contact Music.
Fotnot: U2 släpper ett nytt album i oktober, berättade Paul McGuinness i Cannes. Producenter är Brian Eno and Daniel Lanois. Till skillnad från Radiohead är U2 inte på väg bort från sitt skivbolag. McGuinness sa att bandets förhållande med Universal är positivt och kommer att fortsätta.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.