Realtid

"Tyskar processar gärna mot sina konkurrenter"

Martin Lindgren
Uppdaterad: 19 aug. 2010Publicerad: 19 aug. 2010

Glasögonföretaget Favoptics ägare talar ut om de juridiska turerna med konkurrenterna i Tyskland, turer som krönts av en för honom förmånlig kartelldom mot tyska optikerförbundet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I september 2009 hotade Tysklands största optikkedja Fielmann svenska näthandlaren Favoptic med stämning på grund av svenskarnas marknadsföringsmetoder, som gick ut på att beskriva hur de etablerade aktörerna körde med lockpriser.

Favoptics grundare Carl Erik Eriksson beskriver idag för Realtid.se:s läsare hur hans företag mötte hotet:

– Vi bestred helt enkelt alla krav, och det på ett så grundligt sätt att de insåg att det fanns blankt stål på vår sida.

Han fortsätter med krigsliknelserna när han får frågan om ärendet är ett avslutat kapitel nu:

– De har väl slipat sina vapen, men de har inte kastat sina pilar mot oss sedan dess.

Däremot kom ett likartat angrepp från en annan konkurrent för några veckor sedan, men det bestreds med samma artilleri från Favoptics sida:

– Vi bestred på samma grunder.

Carl Erik Eriksson tillåter sig en allmän reflexion kring affärsklimatet konkurrenter emellan i Tyskland:

ANNONS

– Det är mycket mer juridik när det gäller konkurrensfrågor i Tyskland än i Skandinavien. Man försöker angripa sina konkurrenter på ett mer offensivt sätt med hjälp av juridik än vad man gör här.

Är det som i USA, med litigation-advokater som får provision på sina klienters skadestånd?

– Nej, snarare är det konkurrenterna som använder juridiken som ett vapen. Även om marknadsföringslagstiftningen formellt är likartad i EU är man mycket mer stringent i Tyskland. Om man till exempel gör jämförelser i sin reklam ska det vara oerhört jämförbart.

Glasögonentreprenören slår även bort hypotesen att advokater skulle användas i högre utsträckning i Tyskland än i Sverige på grund av att de är billigare:

– Nej, åtminstone är min erfarenhet inte den, säger Carl Erik Eriksson, som efter omfattande research valde Hamburg-byrån Diekmann för sina tyska konkurrensrättsliga behov.

I juni utdömde tyska konkurrensmyndigheten Bundeskartellamt ett högt skadestånd, 113 miljoner euro, till tyska optikerbranschförbundet och diverse glasögonsliperier – exempelvis Carl Zeiss – för kartellbildning.

Favoptics konkurrenter, optikkedjorna, fick alltså inte böta annat än via sitt branschförbund, men Carl Erik Eriksson säger att domen är positiv för Favoptic eftersom den gör tyska glasögonkonsumenter medvetna om hur höga priser de betalar.

Tror du att det förekommer liknande karteller i Sverige?

ANNONS

– Ingen aning, och det har inte utretts. Men konsumenter befinner sig i underläge på den svenska glasögonmarknaden, man har exempelvis en väldig respekt för vita rockar och optikerkedjorna lockar med lockpriser, säger Eriksson.

Carl Erik Eriksson, född 1946 och bosatt i Djursholm, är utbildad till och har arbetat som barnkirurg, men grundade Favoptic 2001 efter att ha drivit företag inom hälsovård och vaccination.

– Jag tycker fortfarande mycket om barnläkeriet, men det går inte att kombinera med den här verksamheten. Kirurgi är som att spela piano, man måste hålla igång hela tiden för att inte tappa.

Carl Erik Eriksson vill av konkurrensskäl inte avslöja hur stora Favoptic är i Tyskland, men säger att de bara funnits är i 1,5 år och är mindre än på huvudmarknaden Sverige. Företaget omsätter totalt drygt 60 miljoner kronor.

– Generellt sett är den tyska internetmognaden lite lägre än i Sverige, säger Eriksson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS