Alexandra Pascalidou känner sig blåst på intervjun. Nu kräver hon skadestånd.
TV-stjärna vill ha 330.000 för skointervju
Mest läst i kategorin
Det är Resume.se som berättar den smått sorglustiga historien.
Mångsysslaren Alexandra Pascalidou befann sig i våras på ön Bali och blev då kontakad av, vad som hon trodde, en Expressen-journalist.
Ämnet för intervjun var skor och Pascalidou besvarade frågorna över mejlen.
Döm om hennes förvåning när hon vid hemkomsten upptäcker att intervjun hamnat Expressens annonsbilaga ”Mina skor”, som produceras av Mediapuls.
”Jag har aldrig varit med om något liknande”, säger Alexandra Pascalidou till Resume.se och kräver nu Medipuls på 330.000 kronor, fördelat på 300.000 kronor för att bolaget utnyttjat hennes namn och bild i reklamsyfte och 30.000 kronor för den skada som intrånget ska ha medfört.
Annonsbilagans förstasida pryds av en leende Alexandra Pascalidou och rubriken ”Såld på fina skor”. På ett mittuppslag berättar ”skofetischisten” sitt passionddrade intresse för skor och att de ger henne en ”bättre utsikt”.
”Hon känner sig kränkt och unyttjad. Avtalsförhållandet med Sveriges Radio har tagit skada”, skriver Pascalidous juridiska ombud i stämningsansökan till Stockholsm tingsrätt, rapporterar Resume.se.
”Hon är mån om den integritet och trovärdighet som hon arbetat upp i sin karriär”, skriver hennes juridiska ombud och fortsätter:
”Hon medverkar normalt inte i marknadsföring. Hon anser sig dessutom förhindrad att medverka i marknadsföring på grund av sitt uppdrag för Sveriges Radio. Om hon vetat att det var en kommersiell annonsbilaga hade hon krävt ett högt arvode.”
Pascalidou anser att Mediapuls undvikit att informera henne om att det var reklam det rörde sig om. Företaget har ”utnyttjat det värde som Pascalidou besitter”. Exponeringen anses ha ”skadat den goodwill och trovärdighet som Pascalidou byggt upp under sin karriär”.
Intervjun uppmärksammades också när Pascalidou skulle intervjuas i Mix Megapol för att prata om sin nya kokbok. Men progarmledaren ställde i stället flera frågor om skointervjun, vilket hon säger sig ha varit helt oförberedd på.
”Jag brukar i vanliga fall vara väldigt flexibel, men har aldrig varit med om tidigare att bli lurad på det här sättet, , säger Alexandra Pascalidou till Resume.se.
– Det är en dålig efterhandskonstruktion av Pascolidu. Hon är helt fel ute. Hon har tackat ja och velat medverka i den här intervjun och vi har varit extremt tydliga med att det rör sig om en extern bilagas producerad av Mediapuls i Expressen. Anders Ungh, vd på Mediapuls.
– Jag vet inte vad hon är ute efter, att tjäna pengar eller att få uppmärksamhet, säger Anders Ungh.
Mediapuls gör cirka 30 bilagor årligen, mestadels i Expressen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.