Gammelkanalerna står inför stora utmaningar i takt med att medialandskapet förändras. Så här ser de svenska storkanalernas sportchefer på framtiden.
Tv-sportens egen ödesmatch

Tv-kanalernas sportchefer framträdde i en paneldiskussion på konferensen Sport & Pengar i veckan.
Klicka här för att gratis få Realtid.se:s nyhetsbrev TMT varje vecka via e-post.
Som bakgrund har Google-ägda Youtube nu börjat sända en del sport även om det ännu så länge är nischsporter såsom indisk cricket, och frågan är hur det blir om det via Facebook med sina 600 miljoner användare även börjar sändas sport i bred skala.
Moderatorn Magnus Roos från SBN inledde diskussionen med att fråga om exempelvis Sveriges Television (SVT) fortfarande är att betrakta som ett tv-bolag.
– Det beror på vad man menar med tv-bolag, sa SVT:s sportchef Jan Olsson.
– Du kanske funderar på det här med de så kallade ”nya plattformarna”. Ett mediabolag kanske man skulle säga att SVT är idag.
Enligt Olsson är det en stark tillväxt i det som sker på webben och i mobiltelefoner.
– De här områdena håller ju i sin tur på att växa ihop.
När det gäller rättigheter strävar SVT därför efter att förvärva rättigheter för alla plattformar.
Olsson har själv gått igenom tidigare avtal för SVT:s köp av sporträttigheter.
– Då kan man se att den typen av rättigheter inte är reglerade alltid – ens i ganska i nya avtal.
– Det är en intressant beskrivning av hur snabbt den här marknaden för de nya plattformarna har vuxit fram.
Och är Aftonbladet fortfarande en ”tidning” eller någonting annat numera?
– Jag tror att det är lite av en åldersgruppsfråga, sa Aftonbladets sportchef Pontus Ogebjer.
– Frågar du folk i 45-50-årsåldern och äldre, så säger de att Aftonbladet är en tidning.
Men Aftonbladet har nu kommit upp i totalt 5-6 miljoner unika besökare i veckan på sin sajt Aftonbladet.se.
– Så om du frågar yngre målgrupper så är Aftonbladet mycket mer en sajt än en tidning.
Ogebjer underströk att Aftonbladets tryckta tidning ligger kvar som en grund för verksamheten, men att Aftonbladet numer når en större publik via webben än via den tryckta tidningen.
TV4-gruppens sportchef Johan Kleberg beskrev att deras avgränsning är att hålla på med rörliga media.
– Och det är oavsett plattform egentligen.
Enligt Kleberg har dock TV4-gruppen haft det lite tuffare än public service-bolaget SVT.
– Vi på TV4 måste ju tjäna pengar på vårt innehåll också.
TV4-gruppen har provat olika affärsmodeller för att erbjuda rörlig sport via internet.
– Där har vi kommit fram till att ”den ursprungliga tv-kanalsmodellen” – oavsett om man tar ut den på internet eller i mobiltelefonen, har visat sig vara ganska stark.
– Och vi har märkt att andra aktörer som har varit inne på sporträttigheter vad gäller rörlig media, kanske inte är där i lika stor utsträckning numera.
Ett exempel är Telia som enligt Kleberg tidigare var en part tillsammans med TV4-gruppen om ett avtal om rätten att sända svensk fotboll.
– Där har vi nu ingått ett nytt femårsavtal för svensk fotboll, och där finns inte Telia längre med.
Alla rättigheter att sända svensk fotboll via mobiltelefon gick därmed tillbaka till tv-bolaget.
– Sammantaget är det klart att vi på TV4-gruppen har en stark förankring till rörlig media, men samtidigt ställer det extrema krav på oss att försöka göra alla tänkbara affärer vi kan för att behålla den positionen.
MTG:s tv-sportchef Per Thelander ansåg att TV4-gruppens Johan Kleberg har väldigt rätt i hur han beskriver läget i branschen i dagsläget.
Tidigare har det talats om att den som äger den ursprungliga rättigheten till ett evenemang som brittiska fotbollsligan Premier League själv skulle komma att börja arrangera sändningar från ligan direkt till tittarna via exempelvis webben – istället för att gå via de vanliga tv-kanalerna.
– Men det känns inte som att det kommer att landa där, sa Thelander.
Hans förklaring är att man för att nå ut till tittarna måste ha ett starkt, inarbetat varumärke för sändningar.
Thelander vände sig där särskilt till Aftonbladets sportchef Pontus Ogebjer.
– Även om Aftonbladet försöker, så har de därför en ganska lång resa att vandra innan de blir som TV3 eller TV4 eller SVT som vedertagen avsändare av rörligt material, sa Thelander.
Han menar att MTG fortfarande har en stor fördel i det perspektivet, även om MTG också behöver utveckla sig enligt honom.
Thelander pekade på att utvecklingen av nya mediaplattformar fortfarande i stor grad ”är i startblocken”, även om han själv i dagsläget kanske vet lite mer än de flesta om var man får tag på webb-tv eller mobil-tv.
Samtidigt som man fortfarande pratar om ”tv-kanaler”, så har MTG:s tv-verksamhet Viasat sin tjänst ”Viasat Ondemand” där i princip hela utbudet av sändningar från MTG:s sportkanaler läggs ut på webben enligt Thelander. Och utbudet går även att ladda ner till tv-boxen så att man kan få det där också.
Just sport är till stor del livebaserat, men från Viasat Ondemand kan man i alla fall redan nu ladda ner exempelvis TV1000-filmer, eller program från exempelvis TV3 eller TV4.
– Det ger en mycket större valfrihet, och det där med tv-tablåer tror vi kanske kommer att suddas ut lite grand.
”Media-ikoner” (välkända tv-kanaler) lär enligt Thelander å ena sidan finnas kvar i stor utsträckning.
– Men det är minst sagt en intressant period vi lever i.
MTG försöker vara med lite överallt för att hitta den rätta positionen.
– Det känns i varje fall lite enklare nu än för två år sedan.
Då för två år sedan fanns det en oro för att exempelvis de stora filmbolagen i Hollywood skulle börja erbjuda filmer direkt till slut-tittarna.
– Men de flesta rapporter, utredningar och undersökningar som har gjorts är väldigt tydliga med att de som sitter på distributionen, tv-kanalerna och så; de är de starka parterna för att kunna ”förädla” sändningarna och tjäna pengar på dem i respektive marknad.
Ett exempel är Premier League-fotbollen.
– De skulle aldrig kunna tjäna lika mycket pengar själva i Sverige som de kan göra tack vare att vi köper de här av dem, därför att vi har kunderna, vi har distributionen, vi har ett ”tänk” och vi har ett varumärke.
Thelander anser därför att MTG såsom ett antal tv-kanaler och ett mediahus, står väldigt starkt och kommer att fortsätta vara det.
– Det är i varje fall vår tro.
Aftonbladets Pontus Ogebjer bekräftar att varumärken hos exempelvis tv-kanalerna är extremt viktiga för att lyckas med att sända rörligt material, locka tittare och kunna tjäna pengar på det.
– Till Aftonbladets hemsida kommer man för att uppdatera sig om det viktiga och om vad som är senaste nytt, säger han.
Men därutöver är det enligt Ogebjer viktigt för Aftonbladet att också ha rörligt material som led i den moderna journalistiken och den moderna mediamarknadens utveckling.
Aftonbladet gör experiment som webb-tv-programmet ”Laul calling” som har haft 150.000 tittare per program.
– Det är klart att vi tittar på sådana idéer och driver det, men det tar väldigt lång tid att ändra på folks beteenden .
– Så mycket ligger i ett varumärke, tydlighet, och en direktrelation med konsumenterna.
Karl Samuelsson från IEC in sports tog fasta på trenden med att en part kontrollerar rättigheter för alla sätt att sända.
– Det är svårt att sprida ut det, eftersom det inte är helt enkelt att skilja på vad som är mobil-tv eller en tv-kanal i en mobilen.
Sådana frågor är något som IEC funderar väldigt mycket på.
– Och det är otroligt komplicerat.
Är man verkligen noggrann finns det enligt Samulesson kanske 15-20 olika sätt att sända ett evenemang på (det vill säga via vanliga tv-kanaler, via internet, via mobiltelefoner med mera).
Dessutom gäller det att hitta en affärsmodell som fungerar.
– I vissa fall kanske folk vill betala en slant för att se något, men ofta vill folk känna som att det är gratis.
Det är enligt Samuelsson säkert svårare att lyckas med det genom sändningar via internet än via tv-kanaler.
– Det handlar om att ändra beteende hos folk.
– Nyckeln ligger i att hitta en affärsmodell som innebär ett bra sätt att hitta riktiga intäkter och en bra ekonomi i det.
De som har lyckats bäst på det nu är enligt Samuelsson bettingbolagen.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet




