Amerikanska succén TiVo blir global och kommer till Sverige. Det populära brännarprogrammet Nero inkluderar Tivo i nästa version.
TV-reklamdödaren till Sverige
![administrator](/_next/image/?url=%2Fimages%2Fauthor.png&w=1200&q=75)
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F11%2FCompricer.webp&w=1200&q=75)
Det är första gången TiVo ingår ett samarbete som det med Nero. I USA är TiVo ett välkänt företag och till och med ett begrepp, ett ord som människor använder när de beskriver sin tv-konsumtion.
Alla som är läser amerikanska medier regelbundet lär ha kommit i kontakt med TiVo. Mest känt är funktionen att kunna göra tv-tittandet fritt från reklam.
Att svenskar inte känner till TiVo i stor utsträckning har en naturlig förklaring då det ännu är fokuserat på den nordamerikanska marknaden. Det var helt nyligen som TiVo expanderade från USA till marknaden i Kanada.
I Storbritannien gjordes en lansering hösten 2000. Thomson, som tillverkade TiVo för den brittiska marknaden lade dock ner produktionen 2002. Själva servicen tillhandahålls dock fortfarande de brittiska TiVo-kunderna.
TiVo tillverkar DVR-boxar – där DVR står för Digital Video Recorder. Boxarnas menysystem och en sökmotor – med kategorier och sökord – har gjort gjort TiVo uppmärksammat och populärt.
TiVo-boxarna letar automatiskt upp och spelar in alla inprogrammerade favoriter i tv-tablån. Det går också att överföra tv-programmen till laptopar. Och att bränna dvd:er såklart.
I USA går det att genom TiVo använda tv:n till att spela mp3-filer; att kolla på digitala foton går också bra. Man kan spela in två program samtidigt i hd, high definition.
Riktigt populär i USA är funktionen att undvika reklam. TiVo kan användas till att spela in på och titta på samtidigt. Tittarna kan helt enkelt vänta tills det gått en stund in i det aktuella, pågående tv-programmet och sedan snabbspola sig igenom reklamen. Snart är tittaren i kapp – i realtid – med det som faktiskt sänds ut i kanalen.
TiVo går nu – ja, inom en snar framtid – från att stå som en låda ovanpå amerikanska tv-apparater och istället ta steget in i pc-datorn. Det skriver Ars Technica. Samarbetspartner är ledande pc-mjukvaruförtaget Nero som ligger bakom en populär och vitt spridd mjukvara för cd- och dvd-brännande.
För att kunna använda TiVo-mjukvaran i den kommande versionen av Nero behövs ett tv-kort eller en usb-dongle i datorn. TiVos karakteristiska interface kommer att vara tongivande för upplevelsen även på pc.
Nyligen lanserades den nya inkarnationen av Neros cd- och dvd-bränningsverktyg, mjukvaran Nero 8, så det kan dröja ett tag innan TiVo-samarbetet märks av. Konsumenter får helt enkelt vänta och hålla utkik. TiVo:s respektive Neros officiella hemsidor avslöjar inget i ärendet.
Nero och TiVo hänvisar enligt Ars Technica statistik från In-Stat. Statistisk som visar att över 50 miljoner pc-tv-mottagare kommer att vara i bruk 2011.
Den globala pc-marknaden kan vara en svårare marknadsnöt att käcka för TiVo än den amerikanska boxmarkanden. Företaget kommer in i en marknad där Microsoft har nått framgångar med sitt Windows Media Center. Den senare vinner också på den nära sambandet med Xbox 360.
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F11%2FCompricer.webp&w=1200&q=75)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.