Förlusterna växer och försäljningen minskar för Salvatore Grimaldis cykelbolag Cycleurope.
Tungt för Grimaldis cykelbolag

Mest läst i kategorin
Även övriga delar av den kände entreprenörens företagsgrupp har det tufft.
Grimaldi, ofta kallad ”cykelkungen” och tills i fjol ordförande i organisationen Företagarna, lämnade nyligen in årsredovisningen för sin koncern Grimaldi Industri.
Cycleurope är det helt dominerande företaget i gruppen, med över 80 procent av omsättningen. Bolaget tillverkar cyklar under varumärkena Crescent, Monark, DBS och Bianchi.
Men affärerna går inget vidare. Cycleurope redovisar en förlust efter finansnetto för 2006 på 59 miljoner kronor, året före var förlusten 32 miljoner kronor. Omsättningen minskade med 4 procent till drygt 1,9 miljarder kronor.
Hela Grimaldi Industri uppvisar en kraftig förbättring under 2006. Det beror på att bolaget året innan förlorade över 600 miljoner kronor på konkursen i Alpha Sweden, tillverkare av maskiner för pressning av cd- och dvd-skivor. Men fortfarande visar koncernen ett minusresultat på 80 miljoner kronor.
De övriga företagen i Grimaldi-gruppen, bland annat verkstads-, IT- och fastighetsbolag, redovisar antingen förluster eller smärre vinster för 2006. Den sammanlagda omsättningen föll med 11 procent till knappt 2,4 miljarder kronor, och antalet anställda minskades med 90 personer till drygt 1.500.
Även på börsen går det dåligt för Grimaldi. Med drygt 10 procent av aktierna är han näst största ägare i Pricer, som utvecklar elektroniska system för prisinformation. Aktien har hittills i år backat med cirka 30 procent. Och sedan början av 2004 har den tappat mer än två tredjedelar av sitt värde.
Men entreprenören har hopp om en förbättring:
”Sammantaget förväntar sig bolaget en positiv utveckling för koncernen under det kommande året”, heter det i årsredovisningen.