10 juni
2026

Realtid

Toyota säljer bäst

administrator

administrator

Toyota var den biltillverkare som sålde bäst under årets första sex månader och har därmed passerat den amerikanska rivalen General Motors, visar den japanska biltillverkarens försäljningssiffror på fredagen.

Toyota sålde 4,71 miljoner fordon under sex månader jämfört med GM som under samma period sålde 4,67 miljoner fordon.

Siffrorna visar samma trend som under första kvartalet då Toyota för första gången passerade GM, som liksom andra amerikanska biltillverkare genomgår omstruktureringar.

Toyota har en stor efterfrågan, i synnerhet i USA, när höjda bensinpriser ökar efterfrågan på småbilar, små sportbilar och hybridbilar.

Men Toyota har varit försiktig nog att inte triumfera i rädsla för ett protektionistiskt bakslag.

– Vi är medvetna om GM:s siffror, sade Toyotas taleskvinna, men avböjde ytterligare kommentarer.

TT

Senaste lediga jobben

Mest läst i kategorin

tyskland
Börs & finans

Tyska tåg kan inte gå i tid – nu kommer den drastiska åtgärden

10 juni 2026