... som är nytillträdd vd på Inprodicon. Företaget är ledande i Norden vad gäller distribution av digital musik. Vad är ditt mål som ny vd?
Thomas Persson


– Att bli ledande i Norden och uppnå break-even i december i år.
När blev du ny vd?
– Den första september i år.
Vad arbetade du med innan?
– Jag har arbetat med affärsutveckling inom företaget sedan mitten av år 2004. När vår etablering på de nordiska marknaderna var klar bytte jag det mot vd-tjänsten.
Vilka är era huvudkonkurrenter?
– Det är tre stora amerikanska bolag, Apple, Cabel of Wireless och Laudeye. Men på den nordiska marknaden är vi redan störst. Vi har 65 procent av marknaden.
Ni levererar tekniken för distribution av digital musikförsäljning. Bidrar ni till att hålla uppe eller pressa priserna för kunderna?
– Nej, det är skivbolagen som håller uppe priserna. Vi har svårt att gå ned i pris när skivbolagen ska ha sin del plus att vi betalar moms på 25 procent till staten och alltid 1 krona till NCB, Nordisk Copyright Bureau.
Vad kostar det att ladda ner en låt?
– Det ligger på mellan 5 och 13 kronor.
Vad tycker du är rätt pris per låt för kunderna på nätet?
– Jag tycker att vi ligger på rätt prisnivå i dag.
Tror du på en snar prisnedgång?
– Jag tror inte på en prisnedgång. Det har varit en stabil prisutveckling i hela branschen och sen tror jag inte skivbolagen har tillräckligt med pengar för att kunna sänka sina priser.
Vad ska hända för att priser per låt ska ned till 3 kronor?
– Det får du fråga skivbolagen om. I grunden är det skivbolagen som styr. För att vi ska kunna sänka vårt pris måste de ändra sina priser. Men självklart kan vi ha enstaka kampanjer med erbjudande om lägre priser.
Vilka fördelar finns det med nedladdning av musik?
Det finns många. Främsta fördelen är att du inte behöver köpa ett helt album, utan endast låtar de du tycker om. Detta blir absolut billigare för dig som kund. Andra fördelar är att affären är alltid öppen och att du kan använda låtarna för 15 olika användningsområden, som mp3, cd och så vidare.
Hur ser utvecklingen ut?
– Jag ser en väldigt positiv utveckling. I år har musiknedladdningen ökat med 7,5 procent per vecka. Motsvarande utveckling kan man se i England, som har ökat med 5,5 procent per vecka. Att ökningen har varit större i Sverige kan förklaras av att det är fler som har bredband. I Norden säljer vi i dag via 45 återförsäljare.
Vad ser du som den viktigaste uppgiften just nu?
– Det är att få hjälp av pressen att det finns ett lagligt sätt att ladda ned musik. Skapa en medvetenhet bland folk att det går att köpa musik digitalt istället för fysiskt.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.