Realtid

Thailand på gång att köpa fler JAS-plan

administrator
administrator
Uppdaterad: 13 juli 2010Publicerad: 13 juli 2010

Landet har redan tidigare köpt 6 JAS-stridsflygplan från Sverige, och har nu budgeten klar för att köpa 6 till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det erfar Realtid.se.

Bangkok Post har i veckan skrivit om en parlamentsledamot i landet som kritiserar regeringen för korruption för att regeringen godkänt en budget för att köpa fler JAS-plan till högre pris än andra länder såsom Rumänien får betala.

Svenska flygvapnet har totalt köpt 204 JAS-plan, Sydafrika 26, Ungern 14, Thailand 6 och Tjeckien leasar 14.

Länder som nu närmast i tiden håller på att upphandla stridsflygplan är Brasilien, Indien och Schweiz.

Därutöver håller Rumänien, Bulgarien och Kroatien på med sådana upphandlingar.

Det är försvarskoncernen Saab (ej Saab Automobile) som är leverantör av JAS-planen, men i affären med Thailand är det svenska statliga FMV (Försvarets MaterielVerk) som är Thailands motpart i affären.

Orsaken är att vissa länder föredrar att göra upp med en annan stat som motpart i en ”government-to-government”-affär.

FMV tar inte ut någon stor provision för det arbetet, utan vill bara ha kostnadstäckning för sina kostnader.

ANNONS

Precis som i
fallet med Thailand är det FMV som är motpart i förhandlingarna med Rumänien.

Som det ser ut är det dock framför allt de amerikanska F16-planen som ligger bra till för den rumänska ordern.

Thailand beställde sina första 6 JAS-plan i februari 2008 för leverans i början av 2011.

Och ända sedan dess var det tal om att Thailand hade option att köpa 6 ytterligare JAS-plan.

Förhandlingar om det väntas äga rum under hösten.

Thailändska politikern Jatuporn Prompan kritiserar nu den thailändska regeringen för att att den prisnivå som Thailand får betala ligger över den prisnivå för JAS-planen som Rumänien erbjudits.

Han har kommit fram till att priskillnaden uppgår till 1,2 miljarder baht mer (270 miljoner kronor) per JAS-plan jämfört med vad Rumänien får betala.

Men enligt vad Realtid.se är det som att jämföra äpplen och päron.

ANNONS

Det thailändska paketet som diskuteras är i själva verket ett helt system inklusive ett separat Saab 340-övervakningsplan med Erieye-radar, länksystem och markutrustning.

Det gör att det blir en helt annan affär än den rumänska.

Realtid.se får tag på FMV:s presskontakt Ulf Lindström.

– Det är inte så att vi håller på och erbjuder olika priser för JAS-planen till olika länder, säger han.

– Priset på en erbjuden order beror helt på vad kunden exakt vill ha; hur många flygplan, hur mycket kringutrustning och beväpning som ska höra till.

– Det är ett helt system man köper, så det är väldigt svårt att säga att det landet har fått köpa JAS-plan för det priset per styck, och ett annat land för ett annat pris.

– Det är en jämförelse som kräver mycket noggrannare analys.

Förenklat har de JAS-plan som svenska staten köpt kostat i snitt en halv miljard kronor per styck inklusive all kringutrustning som beväpning, reservdelar och simulatorer.

ANNONS

JAS-planet började utvecklas 1982.

De första testflygningarna ägde rum i slutet på 80-talet, och de första leveranserna till svenska flygplanet inleddes i början av 90-talet.

Saab anser att JAS-planet varit en kommersiell framgång.

I cirka hälften av de upphandlingar där JAS-planet har varit med och erbjudits, har JAS vunnit upphandlingen.

Det är rätt otroliga siffror. Väldigt många flygplan slåss på marknaden.

Och dessutom handlar mycket i branschen för stridsflygplan om politik snarare än om vilket flygplan som faktiskt är bäst lämpat på sina egna meriter.

Privatpersoner kan inte köpa JAS-plan ens om man betalar tillräckligt med pengar.

Det är en principfråga att privatpersoner inte kan köpa militärflygplan.

ANNONS

Varje försäljning av JAS-plan måste godkännas av svenska regeringen.

JAS kan därför inte säljas till alla som vill köpa bara för att de har pengar.

JAS-planet utgör inte bara en marginell del av försvars-koncernen Saab, men koncernen gör mycket annat också.

Det handlar om all möjlig militär materiel för luft, mark och även marina ändamål.

Väldigt mycket av Saabs sortiment är avsett för marint militärt bruk.

Det kan gälla olika delsystem som monteras in i stridsfartyg, såsom radarsystem eller ledningssystem.

Här är videoklipp med en promotionfilm från Saab om JAS-planet:

Här är JAS-planet som kraschlandade på Långholmen i Stockholm 1993 under en flyguppvisning:

ANNONS

Realtid.se får tag på JAS-piloten Lars Rådeström som flög det planet.

– Jag ger inga intervjuer om det som hände, säger han.

– Det har jag aldrig gjort, och jag kommer inte att börja nu.

– Det där ligger så långt tillbaka i tiden också, så jag drar inte heller fram det i minnet längre.

– Jag har sagt konsekvent nej till alla om att ge intervjuer om det där, och jag tänker inte börja nu.

– Det har varit ett ganska stort tryck på mig i ganska många år om händelsen.

– Nu har det lugnat sig vilket är skönt.

Har du gått i pension?

ANNONS

– Ja, det gjorde jag redan 2001.

– Så jag är borta från det där.

Och här är en tidigare JAS-krasch från 1989:

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]