Realtid

Texmex-duell på väg

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 nov. 2005Publicerad: 28 nov. 2005

<pufftextlänk>Brittiska Discovery Foods etablerar sig på den svenska marknaden och utmanar Old el Paso och Santa Maria.</pufftextlänk> Discovery är ett företag som inriktar sig på hälsosamma produkter inom det amerikanska och mexikanska köket. "Vi tror starkt på den svenska marknaden", säger James Beaton, vd och grundare av Discovery till Realtid.se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Intresset för mexikansk mat i Storbritannien har aldrig varit så stort och vi ser att trenden sprider sig till Sverige, fortsätter James Beaton.

Discovery är det mest snabbväxande varumärket inom den mexikanska matkategorin i Storbritannien. Företaget grundades år 1989 och har sedan dess vuxit från 3 till 300 anställda och finns representerade över hela världen. Förra året omsatte företaget cirka 36 miljoner pund, motsvarande 540 miljoner kronor.

– Vi har haft en fantastisk utveckling, konstaterar James Beaton.

Discovery erbjuder alltifrån exotiska såser, salsa och kryddblandningar till wraps och tortillas.

–­ I dag efterfrågar alltfler konsumenter färdiga och hälsosamma matlösningar samtidigt som de söker efter spännande smakupplevelser. Eftersom våra produkter är gjorda på naturliga råvaror visar vi att det amerikanska och mexikanska köket består av mer än bara onyttig snabbmat. Vi möter dagens efterfrågan på mer hälsosam mat, säger James Beaton.

Discovery ser stor potential i Sverige och kommer att sälja sina produkter genom matvarujätten Axfood.

– Vi ville etablera oss i Sverige redan för fem år sedan. Vi har länge bankat på dörren hos de svenska matvarukedjorna och nu får vi äntligen möjligheten genom Hemköp och Willys. De visade sig vara mest öppna för nya smaker och få in ytterligare konkurrens i Sverige, säger James Beaton.

James Beaton är inte rädd för att utmana de stora konkurrenterna Old el Paso och Santa Maria.

ANNONS

– Det var samma situation med två dominerade aktörer när vi etablerade oss i Danmark och i England, där vi nu har 20 respektive 25 procent av marknaden. Vi tror på en fortsatt ökning av texmex-marknaden i Sverige, säger han.

Om några år räknar James Beaton med att Discovery ska vara ett välkänt varumärke i så väl Sverige som i hela Norden.

– Vår ambition är att inom tio år ha 25 procent av hela den nordiska marknaden. Då räknar vi ha fått in våra produkter i de flesta matvarukedjorna och att alltfler konsumenter lockas av våra produkter, säger James Beaton.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS