Realtid

Telia Sonera i kabelhärva

administrator
administrator
Uppdaterad: 13 apr. 2005Publicerad: 13 apr. 2005

Telias konkurrenter har svårt att leverera bredband då de inte får plats i Telias telestationer. "Det är ren obstruktion från Telias sida", rasar Bredbandsbolagets vd Peder Ramel. Post- och telestyrelsen vill nu ha en bättre överblick av situationen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Nasdaq lanserar nytt index för att spåra börsnoteringar

24 jan. 2025

För att en konsument ska få bredband genom sin fasta telefon behöver bredbandsoperatören gå via Telia Sonera nät och produktion och dess koppartrådar i en så kallad telestation. Att få access till dessa telestationer har dock inte alltid varit så lätt för bredbandsoperatörerna. Och under 2004 ökade antalet klagomål på Telia Sonera hos Post- och telestyrelsen, PTS, dramatiskt.

– Det är främst samlokalisering i telestationerna som ärendena gäller, bekräftar Maria Aust, handläggare på PTS.

Varje telestation har ett begränsat utrymme där kablar och utrustning ska få plats. Enligt Ove Alm, chef för Telias Sonera nät och produktion, gjordes den senaste ombyggnationen av dessa stationer före bredbandets tid.

– Vi har aldrig utgått ifrån att vi skulle komma att bedriva uthyrningsverksamhet i våra telestationer, säger han.

Många bredbandsoperatörer anser sig ha blivit orättvist behandlade av Telia Sonera nät och produktion och vänder sig då till PTS. Hur många sådana ärenden som Bredbandsbolaget totalt lämnat in under åren är inget Peder Ramel, Bredbandsbolagets vd, vill berätta.

– Men jag kan säga så mycket som att vi i denna stund har flera tiotal ärenden hos PTS gällande telestationer.

Enligt PTS handlar det om en klar accelerering från 2003 och resurser har tillsatts för att utreda frågan ordentligt. För att få ett samlat grepp om problemen så skickade exempelvis PTS nyligen ut en förfrågan till Sveriges samtliga bredbandsleverantörer. Frågorna handlar om tillträde, alltså samlokalisering, i telestationerna men även om hur Telia Sonera nät och produktion skött informationen. För Bredbandsbolagets del tycker Peder Ramel inte att de fått den respons de efterfrågat.

– Det är klart att det i vissa fall är fullt i telestationerna, men inte alltid, säger Peder Ramel.

ANNONS

Ove Alm medger att Telia Sonera nät och produktion har leveransproblem men att det beror just på att efterfrågan på utrymme i telestationerna inte funnits med i planeringen. Huruvida det finns plats i en telestation eller inte är dessutom en inte helt okomplicerad fråga.

– Oftast är det komplext. Kanske kan vi åstadkomma plats men då kräver det större jobb och investeringar för oss att maka på vår utrustning. Då är det en bedömningsfråga från vår sida, säger Ove Alm.

I en del fall har operatörerna själva ordnat lokalyta och dragit kablar till Telia Soneras telestation. Det får i så fall operatörerna själva stå för.

Hur många potentiella kunder Bredbandsbolaget förlorar har Peder Ramel ingen uppfattning om. Inte heller vill han uppskatta hur många det skulle kunna handla om.

– Men klart är att det kräver resurser och tid att arbeta med överklaganden hos oss. Det är flera personer som arbetar heltid med de här frågorna hos oss, säger han.

PTS har vid ett flertal tillfällen hotat Telia Sonera nät och produktion med vite om det inte bättrade sin fördelning av plats i telestationerna. Hur det blir med det är dock ännu inte klart.

– En del säger att vi medvetet bryter mot lagen, att vi chansar och hoppas kunna komma undan med det. Men vi gör allt vi kan och arbetar med att få igenom smidigare och effektivare arbetssätt, säger Ove Alm.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS