Allt fler av den spanska 3G-operatören Yoigos kunder kopplar upp sig mot Internet, för att surfa och ringa för maxtaxan 1,20 euro/dag (ca 11 kronor). "Det är bara kul", säger Johan Andsjö, vd för det Telia Sonera-ägda företaget.
Telia i Spanien ler åt mardrömsscenariot
Mest läst i kategorin
Alltmedan konkurrenterna blockerar ip-samtal i sina nät, som om de stod inför mobileratörernas domedag.
Nu ska det sägas direkt att Yoigo inte upplever någon massflykt från vanliga mobilsamtal till samtal över nätet. Det här rör sig om teknikkunniga ungdomar som kopplar upp datorn via mobilen, och de aktiva Skype-användarna är ännu färre än 1.000 per dag.
Men fenomenet kan
vara ett tecken på något större. Det är bara någon månad sedan Vodafone-chefen Arun Sarin varnade de traditionella mobiloperatörerna för att ”de kunde få sin lunch uppäten” om de inte agerade innan de stora Internetföretagen lyckats ta för sig av den mobila kakan.
Många i branschen har blivit lätt skakade av Apples iPhone. Inte bara av den läckra designen utan också för att tillverkaren krävt – och fått – procent på framtida dataintäkter.
Det finns också en oro inför rykten om att Google ska släppa en egen mobiltelefon och att bolag som Skype ska bana väg för ip-telefoni även på det mobila området, i takt med att trådlösa WiFi-nät breder ut sig.
Just detta tycks hända i Storbritannien, där British Telecom lierat sig med ”pirat-operatören” FON om att dela WiFi-nätverk och mobilutmanaren 3 slutit avtal med Skype om att ge dem som köper den nya ”Skype/3”-telefonen obegränsat fria samtal till varandra. Och det scenariot – att den fasta telefonins snabbt sjunkande lönsamhet skulle börja upprepa sig på mobilområdet – borde vara varje mobiloperatörs mardröm.
– Vi ser det inte riktigt på det sättet, säger Johan Andsjö, och påpekar att man som fjärde och minsta mobiloperatör i Spanien vid sidan av Vodafone, Orange och Movistar hellre är en ”bitpipe” (ung. ”ledning”) med kunder än ingen operatör alls.
Han berättar att de här uppkopplade ungdomarna kallar sig ”Internautas” och använder Yoigo både för mobiltelefon och bredband. Han har till och med sett spanska bloggare referera till Yoigo som ”min bredbandsleverantör”, men förklarar att det nog mer beror på att ADSL är både dyrt och långsamt i Spanien. Även i jämförelse med Yoigos nät, som visserligen ligger direkt på Telia International Carriers IP-nät, men ännu inte uppgraderats till den snabbare 3G-tekniken HSDPA.
– Egentligen är det lite kul! Det visar vad som händer om man lägger en enkel tariff som alla förstår, då får man kreativa användare. Dessutom motsvarar det precis våra värderingar att vara öppna, så om våra kunder vill köra så här så får dom, säger Johan Andsjö och låter riktigt nöjd.
Däremot inte sagt att man ska byta inriktning och bli bredbandsoperatör.
– Nej, det är inte vår kärnaffär. På kort sikt ska vi bara se till att datatrafiken inte stör ut vanlig trafik – röst, SMS och MMS. Vi ska fortsätta att vara lågprisoperatör, men visst kommer vi att kapitalisera på ryktet om bra nät. 2008 släpper vi ett eget modem för bärbara datorer.
Michael Nordvall
Frilansjournalist
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.