"Vi operatörer har sabbat marknaden för innehållsleverantörerna tillräckligt länge nu", säger Telenors affärsutvecklare till Realtid.se:s utsände.
Telenor och Adobe söker nya affärsmodeller
Mest läst i kategorin
BARCELONA Adobes och Telenors nya FlashCast-samarbete innebär förändringar för det mobila nätets innehållsleverantörer. Den stora nyheten stavas vinstdelning – i alla led.
Det som skiljer FlashCast från andra försök att standardisera utseende och presentation av innehåll på det mobila nätet är att satsningen från början sys ihop med Telenors Mobilstart. Utvecklarna i Mobilstart-programmet sänker sina kostnader tack vare en vinstdelningsmodell och ett standardiserat utvecklingsgränssnitt.
FlashCast är en klient-serverlösning för att bädda in och visa innehåll på det mobila nätet. Musik, video och nyheter bäddas in i ett anpassningsbart grafiskt skal som baseras på Flash Lite.
Innehållsleverantörerna ska kunna integrera sitt innehåll och snabbt distribuera FlashCast-containers som visar innehåll från befintliga tjänster som tidningar, YouTube eller podcasts. FlashCast visar innehållet i helskärmsläge och fungerar mycket som webbapplikationer med egna gränssnitt.
– Vi operatörer har sabbat marknaden för innehållsleverantörerna tillräckligt länge nu, menar Michael Bergman, affärsutvecklare på Telenor Mobilstart. Tidigare kunde innehållsleverantörerna få behålla så lite som 15 procent av intäkterna, så det är inte konstigt att det finns en brist på bra mobilt innehåll. Från och med nu kommer vi istället att göra det billigt för innehållsleverantörena och ta betalt i affärer och inte för infrastrukturen, säger Bergman. Vår vision är dessutom att FlashCast och Mobilstart ska göra den mobila kanalen till en integrerad del av företagens marknadskommunikation. Sverige kommer att fungera som testmarknad för FlashCast, men planerna är att så snart som möjligt lansera internationellt. För Adobe är Mobilstart intressant mycket eftersom tjänsten är operatörsoperoende. Rent praktiskt betyder det att FlashCast-tjänster inte kommer att vara begränsade till Telenor som enda operatör.
– Att just Sverige blev testmarknad har att göra med att det finns många nyfikna användare och experimentlusta i Sverige, säger Morten Karlsen Sørby, chef för Telenor Nordic.
En av de första innehållsleverantörerna som Telenor kommer att samarbeta heter MyScoop, som lanserar en FlashCast-variant av sin tjänst om en månad. Affärsidén är att erbjuda foto- och videotjänster med användargenererat innhåll.
– Myscoop ska ta tillvara och distribuera alla de foton och filmer som i dag tas med digitala kameror och mobiltelefoner, säger Johan Rosenlind, vd för MyScoop. Idag stannar innehållet allt för ofta kvar på datorn eller på minneskortet istället för att delas med vänner och familj, menar Rosenlind.
Roman Pixell
frilansmedarbetare
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.