ECO-Boråstapeter som är börsnoterat på Alternativa Aktiemarknaden, har stora expansionsplaner och siktar även på riktiga börsen.
Tapetjätte på väg att erövra Kina och Ryssland
Mest läst i kategorin
Realtid.se får tag på ECO-Boråstapeters vd Peter Koch på bolagets huvudkontor i Borås.
Under 2009 hade ECO-Boråstapeter intäkter på 550 miljoner, vilket trots finanskrisen innebar en ökning med 5 procent från 2008.
Så ni har inte märkt av finanskrisen?
– Den första delen av 2009 började väl lite segare, men sedan blev det bättre under andra halvåret.
En liten del av intäktstillväxten kom från köp av ett utomstående företag.
Men det var bara ett litet företagsköp som tillförde 3-4 miljoner kronor i intäkter från september.
Utan det var den ”organiska” intäktstillväxten ändå 4-4,5 procent.
ECO-Boråstapeter har all design och produktion av tapeter inom företaget, medan försäljningen sköts av fackhandel och inredare runt om i världen.
Cirka hälften av intäkterna kommer från Sverige.
De stora utlandsmarknaderna för bolaget är Norge och England.
ECO-Boråstapeter har ett eget varumärke i England som har köpts och där har bolaget även en viss handtillverkning av tapeter. Annars tillverkas alla tapeter från ECO-Boråstapeter i Borås.
Övrig utlandsförsäljning är spridd på många länder.
Totalt har ECO-Boråstapeter 165 anställda, varav drygt 100 i Borås.
Företaget har en egen designavdelning med 4-5 anställda i Sverige och 1-2 anställda i England.
Är inte tapeter något som man hade på mormors tid?
– Nej, tapeter har fått lite av en renässans.
Särskilt populärt har det enligt Koch blivit med ”fondtapeter”; att man har en vägg med ett kraftigt motiv eller något uttalat mönster, medan de tre övriga väggarna är mer diskreta.
Är det er idé med fondtapeter?
– Nej, det är en trend i hela branschen.
Totalt har ECO-Boråstapeter en marknadsandel på 55 procent på tapeter i Sverige.
Är det pressade priser?
– Det är både och.
– På vissa segment är det pressade priser.
– Sedan på andra tapeter i mellan- och det högre prissegmentena, är design mer avgörande.
– Det finns båda delarna.
ECO-Boråstapeter visar ändå god vinst.
Företaget hade ett rörelseresultat på 82 miljoner kronor.
Det blir en rörelsemarginal på 15 procent.
Är det normalt?
– Det var ett ovanligt bra år.
– Det var rekord.
– Vi hade både bra produktsortiment, och sedan gick vi in i 2009 med utgångspunkten att det skulle bli ett väldigt tufft år.
– Det gjorde att vi höll så hårt vi kunde i alla kostnader.
– Och sedan blev efterfrågan lite bättre.
– Så det blev en dubbel effekt.
Marginalen hamnade därmed en bra bit över ECO-Boråstapeters långsiktiga mål för rörelsemarginalen som ligger på 12 procent.
– Det målet har vi levt upp till över tiden.
Och tillväxt väntas det även bli.
Bolaget har som mål att i snitt över tiden öka intäkterna med 15 procent per år, varav 5-6 procent organiskt och 9-10 procent genom företagsköp.
– Totalt sett har vi historiskt hyfsat bra klarat en årstillväxt på 15 procent per år, i alla fall i modern tid.
ECO-Boråstapeter är inte heller särskilt skuldsatt.
De små skulder som finns är grovt räknat inte större än vad bolaget har i kassan.
ECO-Boråstapeter ägs av 350 aktieägare.
Cirka hälften av bolaget ägs av dess egna återförsäljare.
– Det är våra 220 kunder som äger halva bolaget.
Därutöver har ECO-Boråstapeter 2-3 större ägare.
De största är affärsmännen Jerker Adeberg från Stockholm och Jan Nilsson från Göteborg som tillsammans äger 14 procent av ECO-Boråstapeter.
Bernt-Ove Gimmerstad från Borås äger 12 procent.
Peter Koch själv anser inte att det är värt att kalla ECO-Boråstapeter för börsnoterat, eftersom handeln på Alternativa Aktiemarknaden är så liten.
– Handeln är väldigt liten, men det finns en viss hantering.
Koch anser inte att man ska tolka aktiekurserna som handlas där som ett rättvisande värde.
– Det är väldigt svårt att säga något eftersom det är så liten handel.
– Det är fel att säga det.
– Det blir lite missvisande, även om det är någon enstaka aktieaffär där.
I fjol blev ECO-Boråstapeters vinst per aktie 6 kronor.
Enligt Alternativa Aktiemarknadens hemsida har ECO-Boråstapeter en ”Fast.kurs” på 65 kronor, och högsta och lägsta kursen under 2009 och 2010 anges vara 50 kronor.
Framöver prioriterar ECO-Boråstapeter en tillväxtstrategi baserad på företagsköp.
– Det är väl där vi har vår framtida, strategiska utveckling, säger vd Peter Koch.
– Givetvis avser vi bibehålla vår starka position i Norden, och satsa på att öka exporten utanför Norden.
Var avser ni växa utomlands?
– Utanför Norden har vi haft en bra utveckling i Kina och Ryssland.
Av intäkterna på 550 miljoner kronor år 2009, kom cirka 30 miljoner kronor eller 5-6 procent från Kina och Ryssland.
Vad är målet där? Att ni om tio år ska ha 15-20 procent av intäkterna i Kina och Ryssland?
– Det är svårt att säga, men det finns potential på båda de marknaderna.
– Samtidigt är vi en nischaktör i båda de länderna, så även om dessa länder är stora marknader så är vår del begränsad.
Peter Koch rekommenderar gärna att man själv tapetserar.
– Dagens tapeter är gjorda av ”non-woven” som inte är gjorda av papper, utan av cellulosa och polyesterfiber.
– Det gör dem mycket lättare att rulla upp och limma direkt på väggen.
– Och om man inte vill göra det själv kan man anlita målare och få ROT-avdrag för det.
Prisnivån på tapeter ligger normalt kring 300-350 kronor för en rulle på fem meter, vilket blir kring 70 kronor per kvadratmeter.
Brukar du tapetsera själv?
– Det händer, men man måste ha tid för att kunna göra det.
– I snitt kanske jag tapetserar ett rum per år.
Vilket är ditt favoritmönster?
– Det har jag ingen uppfattning om.
– Det är individuellt.
Man kan se hela sortimentet på internet på hemsidorna för ECO-tapeter och Boråstapeter.
– Där kan man även provtapetsera i digital miljö.
Det går inte att köpa på postorder, men tapeterna säljs via återförsäljare över hela Sverige.
”ECO” i namnet ECO-Boråstapeter har inget med miljöengagemang att göra, utan är initialerna för tapetbolag som tidigare slagits samman.
Siktar ni på att göra en riktig börsintroduktion?
– Vi har fattat beslut på bolagsstämman år 2007 att göra en riktig börsnotering.
– Vi har varit väl förberedda för det, men finanskrisen kom emellan.
– Och just nu står väl börsen och väger lite vad gäller nyintroduktioner.
– Men vi har det som en tänkbar utveckling.
I och med att ECO-Boråstapeter har en stark finansiell ställning är det som utgångspunkt inte tanken med en börsintroduktion att få in kapitaltillskott till bolaget från investerare.
– Det kanske inte är huvudmotivet att dra in kapital, även om det finns möjlighet till det.
– Det kan finnas andra skäl till att vi gör en börsintroduktion.
– Men det beror också på när vi gör det.
– Här och nu kanske vi inte skulle behöva ta in nytt kapital, men framöver kanske vi står i ett annat läge om vi exempelvis vill göra ett stort företagsköp.
– Då kanske vi agerar annorlunda.
En orsak till den ringa handeln i aktien på Alternativa Aktiemarknaden, är just att aktieägare avvaktar en riktig börsintroduktion säger Peter Koch.
– I och med att vi sagt att vi ska göra en riktig börsintroduktion så vill folk i dagsläget inte sälja sina aktier för tidigt och för billigt.
– Därför har det inte blivit någon direkt handel.
Det är inte ens ECO-Boråstapeter själva som har valt att notera aktien på Alternativa Aktiemarknaden.
– Vi har aldrig bett om det, och betalar inget för det.
Möbeljätten Ikea har tidigare försökt sig på att sälja tapeter.
Men för minst tio år sedan valde Ikea att sluta med det.
– Ikea har haft tapeter, men har inte det idag.
– Det krävs en stor manuell hantering för att ha en bra tapetavdelning.
– Ikea fick aldrig ordning på det.
– Det är rätt arbetsintensivt ur butikssynpunkt.
– Det är inte så lätt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.