Realtid

Sveriges första förundersökning kring patentintrång läggs ned

Realtid.se
Uppdaterad: 09 sep. 2011Publicerad: 09 sep. 2011

Fredrik Ingblad lägger ned den den första svenska förundersökningen om patentintrång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Han har rätt i lagens mening, men det är förförligt, säger uppfinnaren Håkan Lans till Ny Teknik.

Håkan Lans har utvecklat en teknik som kallas STDMA. Tekniken används i Sverige och övriga världen för att tillverka transpondrar som fungerar navigeringsinstrument för flygplan och större fartyg.

Det har uppstått en rad patentbråk kring STDMA-tekniken och nu väljer alltså Fredrik Ingblad, som är specialiserad på immaterialrätt, att lägga ned förundersökningen om brottsligt intrång i STDMA-patentet i Sverige.

Enligt Ny Teknik är det den första svenska förundersökningen om brottsligt patentintrång. Men Fredrik Ingblad anser sig inte kunna väcka åtal. Detta eftersom Håkan Lans inte äger patentet i Sverige.

Det är nämligen bara Håkans Lans egna uppgifter som säger att han har rätt att licensiera det hela via sitt bolag GP & C, som sägs av hustrun Inga. GP & C har i sin tur ett avtal med uppfinnaren, vilket ger honom ersättning för användningen.

Problemet är bara att GP & C har haft svårt att få in licensavgifter från världens transpondertillverkare under många år. Enligt många av dessa avstod GP & C från rätten till ersättning redan 1997, vilket alltså har bestridits av GP & C.

Parallellt har FN-organet Internationella Teleunionen, ITU, hänvisat tillverkare som vill använda patentet till just GP & C.

GP & C har missstänkt ett olagligt kartellsamarbete bland transpondertillverkare och man anmälde flera av dessa till EU-kommissionens konkurrensdirektorat i mars 2009. I början av 2010 inledde Fredrik Ingblad sin förundersökning. Men ett och ett halvt år senare läggs alltså förundersökningen ned.

ANNONS

Håkan Lans är bedrövad och menar att flera bolag även i Sverige säljer transpondrar med tekniken, utan att betala licensavgifter:

– GP & C förlorar miljontals kronor varje år, hävdar han. Att utveckla patentet som hindrar fartyg och flygplan att krocka i luften kostade runt 100 miljoner kronor, och GP & C står i skuld till internationellt riskkapital. Det är förfärligt att det inte går att stämma bolagen, säger Håkan Lans till Ny Teknik.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS