Realtid

Sveriges första förundersökning kring patentintrång läggs ned

Realtid.se
Uppdaterad: 09 sep. 2011Publicerad: 09 sep. 2011

Fredrik Ingblad lägger ned den den första svenska förundersökningen om patentintrång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Han har rätt i lagens mening, men det är förförligt, säger uppfinnaren Håkan Lans till Ny Teknik.

Håkan Lans har utvecklat en teknik som kallas STDMA. Tekniken används i Sverige och övriga världen för att tillverka transpondrar som fungerar navigeringsinstrument för flygplan och större fartyg.

Det har uppstått en rad patentbråk kring STDMA-tekniken och nu väljer alltså Fredrik Ingblad, som är specialiserad på immaterialrätt, att lägga ned förundersökningen om brottsligt intrång i STDMA-patentet i Sverige.

Enligt Ny Teknik är det den första svenska förundersökningen om brottsligt patentintrång. Men Fredrik Ingblad anser sig inte kunna väcka åtal. Detta eftersom Håkan Lans inte äger patentet i Sverige.

Det är nämligen bara Håkans Lans egna uppgifter som säger att han har rätt att licensiera det hela via sitt bolag GP & C, som sägs av hustrun Inga. GP & C har i sin tur ett avtal med uppfinnaren, vilket ger honom ersättning för användningen.

Problemet är bara att GP & C har haft svårt att få in licensavgifter från världens transpondertillverkare under många år. Enligt många av dessa avstod GP & C från rätten till ersättning redan 1997, vilket alltså har bestridits av GP & C.

Parallellt har FN-organet Internationella Teleunionen, ITU, hänvisat tillverkare som vill använda patentet till just GP & C.

GP & C har missstänkt ett olagligt kartellsamarbete bland transpondertillverkare och man anmälde flera av dessa till EU-kommissionens konkurrensdirektorat i mars 2009. I början av 2010 inledde Fredrik Ingblad sin förundersökning. Men ett och ett halvt år senare läggs alltså förundersökningen ned.

ANNONS

Håkan Lans är bedrövad och menar att flera bolag även i Sverige säljer transpondrar med tekniken, utan att betala licensavgifter:

– GP & C förlorar miljontals kronor varje år, hävdar han. Att utveckla patentet som hindrar fartyg och flygplan att krocka i luften kostade runt 100 miljoner kronor, och GP & C står i skuld till internationellt riskkapital. Det är förfärligt att det inte går att stämma bolagen, säger Håkan Lans till Ny Teknik.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]