Sverige kan bli världsbäst på miljöteknik, men under 2007 var det bara tre företag som fick del av riskkapitalet.
Sverige ännu klent på cleantech

Mest läst i kategorin
Vad ska Investor använda de 18 miljarder kronor som Volkswagen betalade för Scania till? Kanske till miljövänlig energiteknik, cleantech?
Under 2007 investerades i hela världen 19 miljarder kronor i cleantech enligt Dow Jones analytiker.
Det är betydligt mer än under 2006. Merparten gick till elbilar och USA tog hem mer än 80 procent av investeringarna.
Men cleantech är framtiden för Sverige enligt näringsminister Maud Olofsson.
– Cleantech är otroligt viktigt för Sverige. Det är något som
tillväxtmarknaderna kommer att efterfråga i framtiden, sa näringsminister Maud Olofsson i en intervju i Dagens Nyheter häromdagen.
– Jag har nyligen besökt Kina och Indien. Alla där säger samma sak: De behöver ny produktionsteknik och energieffektiviseringar. Sverige har en viktig roll att spela här.
Tillväxtmarknaden Kina, som investerade 2,6 miljarder kronor i cleantech 2006 nådde bara upp i 800 miljoner kronor under 2007.
Norge tog hem affärer för 515 miljoner kronor. Sverige fick sammanlagt bara tre affärer för 93 miljoner kronor.
På Smurfit Kappas massabruk i Piteå har företaget Chemrec en testanläggning för att förgasa svartlut till kolmonoxid och vätgas som kan användas som drivmedel åt Volvo.
Chemrec fick en order värd 78 miljoner kronor för en förstudie åt amerikanska Vantagepoint under 2007. Om hela projektet blir av i år är det värt 150 miljoner kronor.
Dessutom tog Compower och Nanofreeze Technologies hem ordrar på vardera knappa 8 miljoner kronor. Det var allt som Dow Jones hittade. Av 221 rapporterade affärer gick 159 till USA.
Maud Olofsson vill göra mer reklam för Sverige.
– Jag tror egentligen inte att cleantechföretagen vill ha mer resurser. I stället vill de ha hjälp med paketeringen. Där kan vi hjälpa med att bana väg för att till exempel lilla Morphic
ska kunna haka på stora Scania, säger Maud Olofsson till Dagens Nyheter.
Michael Wood är USA:s ambassadör i Sverige. Han har valt ut 41 svenska miljöteknikföretag som han då och då presenterar för amerikanska investerare.
– Hans lista har spelat en stor roll på tre olika plan. Vi har fått bättre relationer med USA. Investerarna har fått upp ögonen för det som händer i Sverige och listan har lett till konkreta
samarbetsprojekt, säger Maud Olofsson.
All miljöteknik kvalar varken på Dow Jones eller ambassadens lista.
Ambassaden pekar på att Volvos amerikanska dotterbolag Mack Trucks fått 74 miljoner kronor i utvecklingsbidrag från det amerikanska energidepartementet Doe. Swedish Biofuels fick också 31 miljoner kronor för forskning från det amerikanska försvarsdepartementets riskkapitalfond Darpa.
Jessica Canning är analyschef hos Dow Jones. Hon ser precis som Maud Olofsson stora möjligheter.
– Energibranschen är så stor att också en liten tårtbit skapar avsevärd avkastning åt den som investerar, oavsett om de siktar på konsumenter eller företag.
Att Sverige ligger efter i investeringstoppen behöver inte betyda så mycket.
– Det finns ingen enskilt marknadsledande teknologi, så den som är först ut på marknaden vinner ett betydande försprång, säger Jessica Canning.