Bankkunderna är inte längre nöjda med sina bolån.
Svenskar mindre nöjda med sina bolån
Mest läst i kategorin
Det visar en undersökning som Svenskt Kvalitetsindex (SKI) låtit göra.
Mest belåtna är Länsförsäkringars privatkunder, minst är SEB:s.
Den senaste rapporten avser både banklån och fastighetsmäklare. Det är första gången som SKI mätt hur nöjda svenska kunder är med mäklarna.
Resultatet: Det svårt att se någon tydlig skillnad mellan olika mäklarföretag. Såväl säljare av fastigheter som bostadsrätter uppger en majoritet att de är relativt sett nöjda med sin mäklare. Däremot uppger de att deras lojalitet för mäklarbyrån i allmänhet och mäklaren i synnerhet är svag.
Mellan tio och fjorton procent är dock så missnöjda att de klagat eller haft anledning till att göra det.
När kunderna ombads att betygsätta sin bank som de har bolån hos visade det sig att svenska folket är mest nöjd med Länsförsäkringar. SEB får den föga smickrande sistaplatsen.
Bland institutionskunderna hamnar Handelsbankgruppen, med Stadshypotek, i topp.
Svenskarna har tidigare år varit väldigt nöjda med sina bolån, men i den senaste kartläggningen har tillfredsställelsen med bolånen fallit tillbaka till den nivå där övriga banktjänster ligger sedan tidigare.
Undersökningen visar också att det är en förutsättning för att en bank ska få lojala kunder i framtiden är att de är nöjda.
I undersökningen telefonintervjuades 3.500 privatkunder och bostadsrättsföreningar respektive fastighetsägare och bostadsföretag.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.