De svenska tidningarna i allmänhet, och Aftonbladet i synnerhet, tyngde norska mediekoncernen Schibsteds resultat under tredje kvartalet.
Svenska tidningar tynger Schibsted
Mest läst i kategorin
Därmed blev vinsten mycket sämre än förväntat.
Schibsted, vars svenska del förutom Aftonbladet även omfattar Svenska Dagbladet, redovisar en vinst före skatt på 74 miljoner norska kronor för årets tredje kvartal. Motsvarande period i fjol var vinsten 114 miljoner kronor. Analytikerkåren hade enligt Reuters i stället räknat med en vinstökning till 149 miljoner kronor.
Resultatet tyngs av engångskostnader på 137 miljoner norska kronor, där Aftonbladets omstrukturering står för merparten.
I ett separat pressmeddelande redovisar Aftonbladet en förlust efter finansnetto för koncernen på 32,5 miljoner svenska kronor för tredje kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 101 miljoner kronor samma period 2006.
För Svenska Dagbladet redovisar Schibsted ett rörelseresultat på minus 3 miljoner norska kronor för tredje kvartalet, att jämföra med ett resultat på plus 2 miljoner kronor motsvarande period i fjol. Dessa siffror exkluderar nedskrivning av så kallad goodwill och vissa andra intäkter och kostnader.
Sammantaget under årets nio första månader har rörelsemarginalen för de svenska verksamheterna sjunkit dramatiskt till 4,4 procent, från 9,4 procent i fjol. Samtidigt har marginalen i Norge stigit nästan lika mycket, från 10,6 till 14,9 procent.
Bland ljuspunkterna i Schibsteds rapport utmärker sig internetverksamheter som Blocket som tillsammans visade upp en intäktstillväxt på 40 procent under tredje kvartalet, rensat för köp och försäljningar av verksamhet. Nätet står nu för 56 procent av Schibstedkoncernens rörelseresultat.
Intäkterna för hela Schibsted steg till nästan 3,2 miljarder norska kronor tredje kvartalet, från 2,9 miljarder ett år tidigare.
Schibsted räknar med att koncernen kommer att fortsätta gynnas av den starka annonsmarknaden i Skandinavien och en god utveckling i nätverksamheterna. I Sverige räknar bolaget med en fortsatt upplageminskning för Aftonbladet, men prishöjningar och kostnadsminskningar väntas lyfta resultatet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.