Svenska Trendio är en av världens hetaste sajter. Jens Agerberg heter den unge mannen bakom bettingsajten som är en trendbarometer.
Svensk succésajt är världens trendbörs

Mest läst i kategorin
Trendio är en svensk skapelse som blivit en av de hetaste sajterna på internet. Besökarna kan satsa pengar på olika ord eller namn – från George W. Bush till Britney Spears, från private equity till fotbolls-VM för damer. Det fungerar som en börs för trender.
Än så länge är det inga riktiga pengar i omlopp på Trendio, utan spekulanterna satsar så kallade trendillions.
Bakom Trendio ligger 22-årige Jens Agerberg. Första versionen kom ut på nätet våren 2006. I dag har sajten ungefär 35.000 registerade användare över hela världen.
Nyligen rankade den amerikanska affärstidningen Business 2.0 den svenska skapelsen som en av världens 31 hetaste sajter.
– Det är klart att det är roligt och smickrande att komma med. Även om det är en väldig skillnad mot de andra två svenska sajterna de valt ut. Joost och Stardoll är redan jättestora och har över miljonen användare.
Det startade som ett hobbyprojekt?
– Ja, de första månaderna var Trendio mest ett hobbyprojekt, men jag ville utveckla det till en affärsverksamhet. Jag nådde till en punkt där det var dags att ta det till nästa steg, säger Jens Agerberg.
Har det satsats mycket pengar i projektet?
– Jag är den enda som arbetar här i bolaget och jag använder mig av ganska små medel. Fokus har inte legat på så mycket på att att kommunicera, jag har inte lagt ett öre på marknadsföring. Fokus har hela tiden lagts på att utveckla spelet. Nu har vi kommit till en punkt där plattformen fungerar bra.
Hur kom du på idén?
– Grunden för spelet är att tidningarna öppnat upp och låter sig bli indexerade. Robotar scannar igenom nätet och aggregerar informationen och det är lätt att göra något mer av den. Jag är ganska intresserad av de nya sätten att aggregera information. Alla sajter som Amazon som erbjudar utvecklare tillgång till deras databaser. Alla applikationer som kan utvecklas för att hitta låtar till exempel.
– Annars är det ju spännande att spekulera på händelser. Att betta på något är stort, det kan vi ju se bara på alla bettingsajter. Men oftast handlar det ju bara om sport eller vem som vinner nästa val. Jag ville skapa en sajt som speglar vad folk verkligen pratar om. Är Linda Rosing het? Eller någon fotbollspelare? Sånt som inte täcks av andra sajter. Det blir mer dynamiskt då.
Peter Ahldin, tidigare i bland annat Remium och i Tradedoublers styrelse och numera vd för Alencia AB, gick in i Trendio i höstas.
– Peter är ju väldigt intresserad av nya idéer och av att hjälpa entreprenörer. Det här är ett nytt sätt för honom, att investera så tidigt i utvecklingsfasen. Det påminner lite om Y Combinator som arbetar med förenklade processer för att få tillgång till kapital till nya startup-bolag.
Var finns användarna?
– Det finns en fransk och en engelsk version av Trendio. Eftersom jag är fransksvensk utvecklade jag den först på franska. Så nu är hälften av dess användare franskspråkiga. Annars kommer användarna från hela världen faktiskt, inte bara USA och Storbritannien. Det har utvecklats ett intresse i olika hubbar. Någon har pratat om det i något land och så har det spritts i länder som Portugal och Ryssland där vi har många spelare. Ganska slumpartat.
Vad händer med Trendio den närmaste tiden?
– Dels har vi en ny release som håller på att testas av våra användare. Den kommer vi att gå ut med snart. Och så söker vi en till medarbetare. Det är lite svårt att definiera exakt hur denna ska vara men personen måste ha flera olika täckningsområden. Det ska vara någon som har en entreprenörsprofil men samtidigt kan mycket om internet. Sedan kan det vara en utvecklare som kan mycket om det tekniska eller en marknadsförare.
Vad är hett på Trendio just nu?
– Just nu är det Pavarotti. Det brukar vara så när folk dör, tyvärr. Sedan är det en del events, som Apple events. De har ju presenterat lite nya produkter som iPhones och iPods. Och så är det en del sport i USA. Det beror lite på vilka delar av världen det händer saker.
Och svalt?
– När bolag går i konkurs brukar det dala rätt snabbt.
Hur hett är Trendio självt på Trendio?
– Haha. Tyvärr inte tillräckligt för att komma in på börsen. Det krävs i alla fall ett tiotal indexerade artiklar per månad för att komma med. Det är inte så många internetbolag som kommer med, det är mest såna som Digg och Twitter.