Realtid

Sturup på väg att säljas

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 okt. 2007Publicerad: 03 okt. 2007

Sturup och Landvetter kan komma att säljas. Det framgår av en statlig utredning som presenterades idag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Luftfartsverket, LFV, bör bolagiseras och ett nytt ersättningssystem för icke statliga flygplatser införas. Förslagen läggs fram i flygplatsutredningen, som presenteras för infrastrukturminister Åsa Torstensson i dag.

Enligt utredningen får också LFV:s klartecken att studera förutsättningarna för en försäljning av flygplatser som exempelvis Landvetter eller Sturup.

För de nationellt strategiska flygplatserna bör staten enligt utredningen garantera en ersättning som motsvarar 100 procent av eventuellt underskott för drift av flygplatsen. För de regionalt strategiska flygplatserna bör ersättningen från staten vara upp till 75 procent, och för kategorien övriga flygplatser bör ingen statlig driftsersättning utgå, enligt utredaren.

Flygplatserna i Borlänge, Norrköping, Storuman och Västerås föreslås ingå i kategorin övriga flygplatser.

För Storumans del skulle ett indraget statsbidrag till flygplatsen bli katastrofalt säger kommunstyrelsens vice ordförande Bengt-Göran Burman. Kommunen äger Storumans flygplats.

– Ja, det betyder absolut katastrof för oss. Vi är inne i en expansiv period med nya gruvor bland annat. Vi är beroende av flyget, säger Burman.

Och att kommunen själv skulle kunna stå för kostnaderna tror han inte.

Storuman fick i fjol 8 miljoner kronor i statligt stöd.

ANNONS

De kommunalt ägda flygplatserna Borlänge, Västerås, Storuman och Norrköping tappar sammanlagt 13 miljoner kronor i slopat statligt driftsstöd.

– Det är bra att man ser över fördelningen av det statliga driftsstödet, men för de här flygplatserna innebär förslaget att de får svårt att driva flygplatserna vidare, säger Lena Micko, ordförande för Föreningen Svenskt Flyg till TT.

– De här pengarna har varit ett nödvändigt tillskott för att kunna driva de här flygplatserna. Nu får flygplatsernas huvudmän, kommunerna själva, bära de här kostnaderna.

Utredaren Christina Rogestam har liten förståelse för klagomålen från Storuman.

– För Storumanborna innebär förslaget att de får resa åtta mil till närmaste flygplats i stället för som nu fyra mil, säger Christina Rogestam.

Hon tänker då främst på flygplatsen i Lycksele, men även på flygplatsen i Vilhelmina. Restiden från Storuman till Lycksele fördubblas från en halv timme till en timme, enligt Christina Rogestam.

– Det är en realitet för de flesta resenärer i Sverige att det tar runt en timme att resa till närmaste flygplats, säger Christina Rogestam.

Hon hävdar att förslaget i praktiken innebär att många flygplatser kan räkna med lite mer pengar i statliga driftsstöd i och med att flygplatserna i Borlänge, Norrköping, Storuman och Västerås i fortsättningen inte ska få några pengar.

ANNONS

Sammantaget innebär utredarens förslag att det statliga driftsstödet i praktiken blir oförändrat på drygt 100 miljoner kronor.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS