Den Svenska gummistöveln räddade Tretorn.
Stövlar och glasögon nytändning för Tretorn
Mest läst i kategorin
Företaget har också under de senaste åren vidgat sitt affärsområde genom ett exklusiv klädkollektion. Och nu går man ett steg till och börjar sälja designglasögon med varumärket Tretorn. Det gäller såväl optiska glas som solglasögon.
Anrika galoschtillverkaren Tretorn, eller Helsingborgs Gummifabrik AB, som det hette från början, är alltså ett helt annat företag i dag. Med en produktbild som hela tiden utvidgas.
Tretorns vd sen tre år tillbaka, Magnus Månsson, med ett förflutet inom Nike, kom till Tretorn för fem år sen.
– Det gick inte speciellt bra då, säger Magnus Månsson. Frågade man folk på stan trodde de flesta att Tretorn inte längre existerade.
Tretorn ingick då i investmentbolaget Proventus företagsgrupp som också hade distributionsrätten i Norden för Puma. En rätt som Puma köpte tillbaka och då hängde Tretorn med.
– Tretorn brottades med röda siffror i bokslutet och ledningen var överens om att en genomgående vitalisering av företaget var det enda som kunde motivera en överlevnad.
– Det var hög kvalitet på produkterna. Men de ansågs vara tråkiga.
Tretorn började plocka fram gymnastikskor som skulle rikta sig till en modern, ungdomlig konsument. Imagen var exklusiv och skorna såldes bland annat av Harrods i London och NK i Stockholm.
– Men satsningen blev ett fiasko, berättar Magnus Månsson. Vi sålde väldigt dåligt.
Ändå beslutade företagsledningen att gå vidare på satsningen och den här gången visa sina gymnastikskor för den breda publiken.
Magnus Månsson tog med sig gymnastikskorna och åkte till den stora, årliga mässan i Italien. Och den här gången blev det succé – men inte för skorna.
– Jag hade också tagit med ett par gummistövlar bara för att visa lite av vad vi hade, säger Magnus. Och stöveln stal hela showen.
Det såg ut som om Tretorn hittat rätt väg till framgång. En nygammal produkt var det som skulle ge klirr i kassan. Och i dag finns gummistövlar i de mest fantasifulla utföranden. Blommiga stövlar, kvinnliga stövlar med klack, barnstövlar med seriefigurer. Alltihop fotriktiga gummiprodukter av bästa kvalitet.
Under 2007 sålde man runt en miljon stövlar, främst i Europa och Japan.
– Japanerna identifierar sig gärna med svenska kungahuset och företagsledare som ägnar fritiden åt flugfiske och jakt och då ett en bra stövel ett nödvändigt attribut, säger Magnus Månsson. Här kommer också våra dyraste fritidskläder in i bilden.
Men den av Tretorns nya satsningar som nog väckt störst uppmärksamhet är Malin Baryards knallröda ridstövel som hon premiärvisade under Falsterbo Horse Show i somras.
– Tillsammans med Malin har vi utvecklat en hel ridstövelkollektion, berättar Magnus Månsson. Vi har lagt stor vikt vid detaljer som förbättrar användningen och vid designen.
Utgångspunkten var att vi skulle göra något helt nytt och inte bara utveckla de produkter vi redan hade.
– Malin är helnöjd och själv är jag oerhört stolt över den här produkten.
Tretorn tennisbollar är sen länge ett begrepp och man är huvudsponsor för ATP-touren.
– Men det räcker inte, säger Magnus. Vi måste gå vidare för att komma upp i det riktigt stora volymerna. Vi har bland annat inlett samarbete med H&M, Ikea samt det svenska modemärket Acne Jeans. Här är det stövlar och med Ikea även tennisbollar som gäller.
– I våras lanserade vi också en klädkollektion för män.
Just nu är det lanseringen av Tretorns designglasögon som gäller. Glasögonen skulle egentligen redan funnits på marknaden men man har haft en del förseningar i distributionsleden. Nu kommer de till våren.
– Glasögon är framtagna speciellt för oss i USA, berättar Magnus Månsson. De tillverkas alltså inte under vårt tak men lanseras i vårt varumärke.
Anrika Tretorn är alltså mitt uppe i sin intensivaste nysatsning någonsin.
– Möjligheterna inom nya segment är hur stora som helst, säger en mycket positiv Magnus Månsson.
Per Ericson
Frilansjournalist
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.