Vice vd: "Verkar som att bluffbolag har flyttat fokus till oss".
Storskalig bluffaffär drabbar Hitta.se
Mest läst i kategorin
På sistone har snabbväxaren Hitta.se fått se avigsidorna med att växa sig stor och stark. Företaget har på kort tid fått ta emot 50-talet klagomål kring ett företag som uppger sig ringa från just Hitta.se:
– Vi har funnits i sex år och tidigare har vi råkat ut för något enstaka fall där man vill rida på vårt varumärke. Men det här är det första storskaliga fall som vi har sett. Så vi uppmanar våra kunder att vara extra vaksamma och dubbelkolla uppgifterna, säger Kent Edlund, vice vd på Hitta.se.
Förutom att Hitta.se för en diskussion med Svensk Handel kring det hela har man alltså valt att dra företaget inför Marknadsdomstolen. Hitta.se yrkar att Marknadsdomstolen lägger ett vite på en miljon kronor om inte Scandinavian Media Solutions, SMS, som företaget kallas, slutar med att marknadsföra sig som Hitta.se.
Samma vite gäller även den privatperson som anses ligga bakom bolaget. Det handlar dels om beteckningen hittaforetag.se eller förväxlingsbara kopplingar till detta, dels att man ger sken av att man företräder hitta.se.
Hitta föreslår också ett vite på ytterligare en miljon kronor för både SMS och privatpersonen om inte SMS tydligt informerar att det är just det bolaget som står bakom marknadsföringen av annonsutrymme, katalogtjänster och sökttjänster på internet. Det vill säga inte hitta.se.
Ett tidigare fall rörde ett företag som kallade sig Hittaz, men där överklagade Hitta.se till Stiftelsen för internetinfrastruktur och vann.
Men det nya fallet är alltså betydligt mer omfattande:
– Vi växer snabbt och det är nog en viktig förklaring till att vi drabbas. En ytterligare förklaring kan vara att Eniro och Lokaldelen har agerat kraftfullt mot den här typen av bluffbolag och då har man i stället valt att vända blicken mot oss, säger Kent Edlund.
Förhandlingarna i Marknadsdomstolen inleds idag, tisdag. Advokatfirman Vinge och dess advokat Per-Eric Alvsing är inkopplade. Enligt Marknadsdomstolens handlingar ligger alltså Scandinavian Media Solutions bakom det hela.
Både SMS och privatpersonen bakom bolaget har bestridit anklagelserna. Man har valt att anlita advokaten Filip Buccin vid advokatbyrån Hamilton.
Till sitt försvar hävdar SMS bland annat att man anger vem som svarar för marknadsföringen. Detsamma gäller informationen på hemsidan. Vidare hävdar man att fakturorna anges med SMS organisationsnummer och adress.
Man anser också att man inte på något otillåtet sätt använder hitta.se i sin marknadsföring. Slutligen anser man att fakturorna endast skickas till företag som har beställt tjänsten.
Därmed föreligger inget ”fakturaskojeri”, heter det i handlingarna:
–Vi har inte talat med företaget själva, utan det har vi låtit våra jurister hantera. Jag vet däremot att Svensk Handel har haft diskussioner med dem, säger Kent Edlund.
Hitta.se är ett av Schibsted-koncernens allra mest lönsamma företag. Idag består Hitta av 80-talet anställda och omsatte 300 miljoner kronor 2009:
– Just nu söker man med ljus och lykta efter fler kvalificerade säljare, säger Kent Edlund..
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.