Växer inom pensionsmarknaden.
Storebrand ökar
Mest läst i kategorin
Norska försäkringskoncernen Storebrand levererar ett starkt resultat för det första kvartalet och redovisar ett nettoresultat på 728 miljoner norska kronor. Det är en ökning jämfört med de 553 miljoner från motsvarande period förra året, framgår det av den senaste kvartalsrapporten.
”Vi levererar ett starkt resultat drivet av tillväxt inom fondförsäkringar och pensionssparande, bra riskresultat och kostnadskontroll,” säger vd Odd Arild Grefstad i ett pressmeddelande.
Främst ökade koncernen inom segmentet besparingar, där kapitalförvaltning, retailtjänster samt pensionsprodukter utan garantier ingår. Där uppgår resultatet nu till 186 miljoner norska kronor, jämfört med 90 miljoner under samma period 2013.
Storebrand fortsätter att satsa på avgiftsbestämda pensioner och fondförsäkring vilket är i linje med strategin.
I Norge täcker koncernen 30 procent av marknaden och försöker växa i Sverige genom dotterbolaget SPP. När Collectum gjorde sin upphandling för tjänstepensionen ITP förra året valdes SPP som en av nio leverantörer.
Samtidigt minskar bolagets totala intäkter från traditionella produkter med garanti. Där blev det minus 3,5 procent under det första kvartalet jämfört med förra året.
En allt större andel av kunderna väljer nu fondförsäkringar och de flesta garantilösningarna har stängts för nyteckning, framgår det av rapporten.
Inom kapitalförvaltningen ökade de totala tillgångarna med 8 miljarder norska kronor och uppgår nu till 495 miljarder.
Storebrands solvensgrad ökade och står nu i 182 procent, en 6-procentig ökning under kvartalet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.