Statskontoret underkänner regeringens utredning om att bolagisera Luftfartsverket. "Riskerna med bolagisering är inte tillräckligt belysta", hävdar myndigheten.
Statskontoret kritiserar flygplatsutredningen
Mest läst i kategorin
Den stora flygplatsutredningen som ska ligga till grund för regeringens fortsatta satsning på på flygplatserna runt om i landet presenterades den 3 oktober. Där ingår att Luftfartsverket ska bolagiseras.
I dag, fredag, är sista dagen för de olika remissinstanserna att inkomma med sina svar på rapporten.
Statskontoret, vars uppgift är att analysera, granska och utvärdera offentlig förvaltning, anser att de analyser som utredaren gjort inte är tillräckliga för att fungera som underlag för en bolagisering av Luftfartsverket.
Man är också kritisk till att utredningens internationella kartläggning saknar fördjupad analys. Bland annat anser Statskontoret att utredaren Christina Rogestam hade vunnit på att redovisa lärdomar av förstatligandet av de norska flygplatserna.
”Eftersom Norge gjort tvärtom hade en analys och fördjupning av det norska fallet varit mycket intressant”.
Dessutom hävdar Statskontoret att bolagskriteriena inte är fullt ut analyserade.
Här slår Statskontoret ned på utredarens förslag om att kunna tillsätta en ägare med flygplatskunnande som minoritetsägare och att det skulle få till stånd en snabbare effektivisering samtidigt som det transportpolitiska uppdraget kan bibehållas.
”Dels framgår det inte hur utredaren har kommit fram till denna slutsats och dels är det i direkt strid med et av de bolagiseringskriterierna som utredaren själv tar upp, det vill säga att verksamheten inte ska styras av politiska mål”.
Statskontoret är också tveksamt om flygtrafiktjänsten är lämplig att konkurrensutsätta eftersom det finns flera faktorer som utgör konkurrenshinder.
”Ett viktigt kriterium för bolagisering är att det finns fungerande konkurrensalternativ”.
Flygplatsutredningen har pekat ut tio stragegiska flygplatser där staten bör garantera en ersättning som motsvarar 100 procent av eventuellt underskott för drift av flygplatsen. Dessa är Arlanda, Bromma, Landvetter, Malmö, Arvidsjaur, Kiruna, Luleå, Umeå, Visby och Östersund. Malmö och Landvetter ligger närmast till hand för utförsäljning.
Utredarens förslag innebär att Luftfartsverket ska börja förhandla om en försäljning av regionalt strategiska flygplatser. Till exempel Gällivare, Hagfors, Halmstad, Hemavan, Jönköping och Örebro.
I en flygplats ingår allt från parkeringsplatser till flygledare. Däremot har till exempel hanteringen av bagaget lagts ut på entreprenad på flera flygplatser.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.