Det är det kinesiska investmentbolaget Daqing, som deltar i köpet tillsammans med Geely, och som med sin insats blir en stor minoritetsägare.
Statligt företag delägare i Volvo PV
Mest läst i kategorin
Cirka 40 procent av Volvo PV blir deras, enligt uppgifter till TV4.
Olle Axelson, informationschef på Volvo PV, är positiv till att det kommer in en stark finansiär.
– Det här innebär en ekonomisk trygghet för affären, säger han till TT.
Geely har tidigare lovat att inga svenska jobb ska hamna i Kina och att forskning och utveckling stannar i Sverige.
TT: Litar du på att Geely håller sina löften?
– Jajamensan. Detta har varit så tydligt uttalat inför alla anställda. Och det går inte att flytta en bilfabrik, för det är en så genomreglerad verksamhet med tusentals underleverantörer i flera led.
Geely är ett kommersiellt företag, medan Daqing är statligt och politiskt styrt. Vilken betydelse det kan ha är för tidigt att säga, menar Olle Axelson.
Geelys ägare har tidigare sagt att de ska lägga till en produktionsanläggning i Kina.
Enligt TV4 har Daqing ställt som krav för att gå in i affären att de ska får inflytande över var den kinesiska fabriken ska byggas.
TT: Vilka slags krav kan Daqing ställa som stor delägare?
– Jag vet inte hur de här relationerna fungerar. Men en fabrik kan man inte lägga var som helst utan den måste ligga på rätt ställe logistiskt. Det är många parametrar som styr.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.