17 juni
2026

Realtid

Statens bolag går bra

administrator

administrator

<pufftextlänk>Vinsten för statens bolag ökade kraftigt under årets nio första månader, </pufftextlänk> jämfört med samma period i fjol. Vinsten för årets tre första kvartal blir över 29 miljarder kronor, mot 23 miljarder i fjol.

Det rapporterar Sveriges Televisions Rapport.

Vattenfall och LKAB är de kassakossor som främst drar upp vinstsiffrorna, som ska offentliggöras på fredagen.

Staten har ett 60-tal bolag och affärsverk. I fjol gav ägandet staten en utdelning på 17 miljarder kronor.

TT

Senaste lediga jobben

Mest läst i kategorin

Makro

Ny modell: Företag slipper bära risken i domstolstvister

16 juni 2026
Symbol för Litium samt batterier
Makro

USA:s gigantiska litiumfynd kan förändra allt – om brytningen blir av

16 juni 2026