Svenska internetsuccén Starlounge expanderar i rasande fart.
Starlounge utvidgar – skaffar nya paparazzi
Mest läst i kategorin
Sajten har fyra miljoner unika besökare per månad och etablerar sig på flera nya marknader under 2008.
Starlounge lever högt på kändisnyheter, det senaste skvallret, de hetaste bilderna på marknaden. Britney Spears, Amy Winehouse, Paris Hilton och så vidare – på nätet och i mobilen.
Besökssiffrorna ökar stort i Sverige, Danmark, Belgien, Nederländerna och Italien. Nya länder tillkommer och ett samarbete med en av världens ledande paparazziagenturer ska precis inledas. Kändisar, kändisar, kändisar dygnet runt.
Riskkapitalbolaget Affärsstrategerna AB är delägare i Starlounge. Jodå.
Läge för Realtid.se att sätta spotlighten på Starlounges vd Hans Becker alltså:
Hur står sig Starlounge internationellt?
– Starlounge ligger någonstans mellan trea och femma i världen vad gäller sajter inom vårt område. Jag vågar inte säga mer exakt än så. Vi har ökat femfaldigt vad gäller trafik och besökare under 2007.
– Vi har 4 miljoner unika besökare i månaden. Yahoo har något som heter OMG och de har 2-3 miljoner medan de ledande sajterna, People.com och TMZ.com, har över 4 miljoner besökare.
Vad ligger bakom er succé?
– Grejen med Starlounge är att vi gör det som de amerikanska kändissajterna inte gör. Vi kör femtio procent lokalt innehåll och femtio procent internationellt innehåll. Lokala kändisar på det lokala språket.
– Någon som är en stor stjärna i till exempel Italien är kanske inte så intressant i andra länder och det finns ju amerikanska stjärnor som är okända i Europa. De amerikanska sajterna ser mer till den inhemska marknaden som är stor nog för dem. Vi kommer från ett litet land och tänker annorlunda.
Hur tänkte ni när ni startade?
– Från början var tanken att starta en mobiltjänst, att ha kändisnyheter i mobilen. Men eftersom det inte tog sån fart med 3G så tänkte vi om och började jobba mer mot nätet. Starlounge startade 2005 så vi har funnits ganska länge. Men det är först de senaste 1,5 åren det tagit rejäl fart.
Och nu inleder ni ett samarbete med parazziagenturen Fame Pictures. Berätta.
– Ja, Fame Pictures är nummer två efter Splash News i USA när det gäller både paparazzibilder men de gör också nyhetsbilder till många stora nyhetsbyråer och tidningar. Vi får direkttillgång till allt deras material. Och Fame Pictures är delägare i den amerikanska Starlounge. De har rekryterat personal till USA – tre redaktörer i Santa Monica och två i New York – och vi kommer att ha tillgång till all deras personal. Vi kommer att gå live i USA under februari.
Hur går de färska lanseringarna i Polen och Tyskland?
– Starlounge Polen är uppe nu, där har vi anställt en redaktör. Den kör vi tillsammans med MSN men jag vet inte om just den biten gått live än. Annars har det gått väldigt bra. Vi har fått bra respons på de nyheter vi skapat och genererar mycket trafik
– Tyskland startar live under februari. Personalen till Berlin är rekryterad. Än så länge en redaktör men vi ska rekrytera 1-2 till under våren.
Hur går det med de två andra marknader som ni tänkt satsa på, Kina och Schweiz? Blir det något av det?
– I Kina har vi ett joint venture med ett bolag men vi har inte hunnit så långt ännu. Vi har två redaktörer som jobbar med China Daily till vardags men sajten har inte kommit i gång ordentligt.
I Schweiz kommer vi att sätta upp vårav franska och tyska feeds. Där kommer vi inte att arbeta med några lokala redaktörer.
Har ni ytterligare expansionsplaner?
– Det vi har på gång just nu är att vi precis gått ut live som exklusiva leverantörer av kändsinyheter till 3 i Italien. Och så ska vi leverera kändisnyheter till Telecom Italias videosektion men det blir först i maj.
Hur många är ni på Starlounge i Sverige?
– Vi är 8 personer i Sverige. Annars är det ungefär 2-4 personer i varje land.
En tung politiker i Kalifornien tog i förra veckan upp ett förslag om en ”Britney Law” som ska begränsa paparazzifotografernas arbetsmöjligheter. Hur ser ni på det?
– Tja, två av Fame Pictures fotografer har varit pojkvänner till Britney Spears. Det är ju ett ömsesidigt utbyte. Även om det är jobbigt att få så mycket uppmärksamhet så tjänar kändisarna ju på publiciteten. I USA är det otroligt dyrt med stämningar och vissa byråer har blivit ordentligt stämda. Det var en byrå som blev stämd på 40 miljoner dollar av någon sportstjärna så det gäller att se upp. De vill väl statuera exempel.
– Men vi är försiktiga och Fame Pictures är väl den byrå som har bäst anseende vad det gäller den här typen av saker.
Har ni på Starlounge några moraliska betänkligheter om materialet ni publicerar?
– Vi vill inte skriva om otrohetsaffärer som inte är offentliga. Eller kändisar som knarkar. Vi går inte in för snaskigheter på det viset. I det långa loppert är det bättre för oss och även för våra annonsörer att hålla rent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.