Realtid

Starka rapporter från klädkedjorna

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 juni 2007Publicerad: 28 juni 2007

Klädkedjorna surfar vidare på den starka konjunkturvågen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klädkedjorna surfar vidare på den starka konjunkturvågen.

Men bolag som H & M och Kapp-Ahl lyckades inte riktigt leva upp till de mycket högt ställda förväntningarna trots rejäla vinstlyft.

Den urstarka klädförsäljningen under mars, som var en ovanligt varm månad, innebar att klädkedjornas aktier steg kraftigt och det gäller i synnerhet H & M, vars aktie steg till all time high 450 kronor i slutet av april.

Majförsäljningen var dock en besvikelse för klädbranschen och H & M lyckades inte riktigt leva upp till de mycket högt ställda förväntningarna trots att bolaget redovisade en rekordhög kvartalsvinst på 5,1 miljarder kronor.

H & M-aktien har sedan toppnoteringen i april fallit med 40 kronor.

– Bolagen har i stort sett lyckats öka både vinst och försäljning. Bolag som H & M och Kapp-Ahl har inte lyckats infria förväntningarna, men det beror snarare på att förväntningarna var mycket höga, säger Peter Wallin, analytiker på Kaupthing Bank till TT.

– Deras egna mål att klara av att öka försäljningen med bibehållen rörelsemarginal har de ju klarat av med råge.

Lindex, vars kvartalsvinst föll marginellt till 143 miljoner kronor överträffade aktiemarknadens förväntningar, varför aktien steg rejält.

ANNONS

– Förklaringen när det gäller Lindex var att förväntningarna var så pass låga, säger Peter Wallin.

Kapp-Ahls rörelsevinst ökade med 10 procent till 132 miljoner kronor och bolaget planerar öppna 20-25 nya butiker om året. Men bolaget lyckades trots den starka rapporten inte infria förväntningarna.

Förutom H & M satsar både Kapp-Ahl och Lindex hårt på fortsatt expansion utomlands. Ekonomierna i Polen och Baltikum växer så det knakar och därför satsar nu både Kapp-Ahl och Lindex på en kraftig expansion på de marknaderna.

Enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI, fortsätter köpfesten i Sverige och HUI räknar med en fortsatt mycket stark försäljningsutveckling för detaljhandeln.

Det borgar för en fortsatt mycket stark försäljningsutveckling för klädkedjorna under resten av året, enligt Peter Wallin.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS