Stadium hoppar på det snabbt rullande e-handelståget.
Stadium börjar med e-handel

Mest läst i kategorin
Om tre år ska nätbutiken omsätta 150 miljoner kronor.
Samtidigt smider sporthandelsjätten internationella planer.
Enligt Stadiums pr-firma använder butikskedjans huvudägare, bröderna Eklöf, inte ens datorer. Vd Ulf Eklöf låter sin sekreterare skriva ut alla mejl han får, så att han kan läsa dem på papper.
Icke desto mindre har de plöjt ner stora resurser i den webbshop som nu lanseras. Under två års tid har 200 personer lagt ner totalt 50.000 arbetstimmar på projektet. Men så räknar Stadium också med att den virtuella butiken om tre år är den största i hela kedjan.
För att få kunder till sajten lockar Stadium bland annat med exklusiva auktioner och ”kända svenska sportprofiler” som bloggare och krönikörer.
Vid ett pressmöte på torsdag ska Ulf Eklöf, förutom e-handelssatsningen, berätta om internationella planer för bolaget, som hittills expanderat till Danmark och Finland. Och så ska han presentera sin nya försäljningschef och eventuella kronprins: sonen Karl Eklöf.
Själva webbshopen har varit öppen i ungefär en månad, men ännu inte lanserats.
– Vi har smugit igång den lite grann för att testa alla funktioner, säger Sussi Calås-Jonsson, presskontakt på Stadium.
Stadium har vuxit kraftigt sedan millennieskiftet. Under förra räkenskapsåret, som sträckte sig till och med augusti i fjol, uppgick omsättningen i de drygt 100 butikerna till 3,4 miljarder kronor och vinsten före skatt blev 66 miljoner kronor. Ägarna plockade ut fem miljoner kronor i aktieutdelning.
För några år sedan umgicks ägarbröderna med tankar på en börsnotering. I stället gick familjen Kamprads Ikano 2005 in som ny delägare med en fjärdedel av aktierna.