Realtid

Spotify tappar sponsor efter nazistmusik

Realtid.se
Uppdaterad: 21 dec. 2010Publicerad: 21 dec. 2010

"Vi ska inte bestämma vad folk lyssnar på."

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En sökning på nazistiska termer i musiktjänsten ger träff på kampsånger och hyllningsmusik från nazisternas marscher i Tyskland. Nu reagerar sponsorn Nespresso och hoppar av.

– Det finns risk för att vår reklam visas i samband med musik som är stötande, säger Nespressos Kristen Hovland till Norska TV2.

Spotify vill enligt Expressen dock inte ta bort musik så länge den inte är olaglig och presschefen Sofie Grant säger till tidningen att företaget inte censurerar.

– Vårt jobb är att förse användarna med så mycket av världens lagligt tillgängliga musik som möjligt och inte att bestämma vad folk ska lyssna till, säger informationschefen Tim Butcher.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]