Sony BMG, ett av världens största skivbolag, inleder ett samarbete med MySpace för att nå dess 110 miljoner användare.
Sony BMG i sam- arbete med MySpace
Mest läst i kategorin
Under det nya kontraktet kommer Sony BMG att licensiera videor, audiofiler med musik och annat innehåll på artisterna MySpace-sidor.
Sony BMG har en lång rad artister på sitt bolag, från Beyonce och Britney Spears till Bruce Springsteen och Bob Dylan, från Ozzy Osbourne och Dixie Chicks till Kent och Markoolio. Under Sony BMG-paraplyt ryms över 60 olika skivetiketter. Bland dem märks RCA, Columbia, Arista, Epic och Jive.
Det News Corp-ägda MySpace ålägger sig att promota skivbolagets artister i det sociala nätverket. En del av MySpaces annonsintäkter kommer också att gå till Sony BMG.
På MySpace finns redan hundratals olika så kallades events, bland annat Secret Shows-serien, live-webcasts, och artistsessions ”på begäran” som går under namnet ”Hey, Play this…”
Hur detta kommer att påverka mindre band och oberoende skivbolags möjligheter att synas på MySpace är för tidigt att sia om. Myspace används som cyberanslagstavla av över 7 miljoner band och musikartister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.