Yahoo utmanar Google på annonsmarknaden och att annonsera på Yahoo blir alltmer av ett måste. Yahoo har den senaste tiden plockat hem flera tunga marknadsföringsavtal.
Sökmotorernas nya annonskrig


Förra veckan tog Yahoo exempelvis hem en affär med Viacom om att tillhandahålla sökverktyg och en möjlighet att sälja sponsrade länkar på ett flertal sajter, bland andra CBSNews.com och BET.com.
Enligt Viacom var Google en av konkurrenterna som valdes bort.
– Vi valde det bästa avtalet för oss, säger Viacoms talesperson i amerikansk press.
Enligt källor till New York Post har Yahoo vunnit över Google i fler affärer än den med Viacom. Uppgifter talar om att minst 20 av 25 affärsuppgörelser avslutats till Yahoos fördel.
Förutom avtalet med Viacom handlar det om sex sajter som finns rankade på Nielsens 100-topplista, med bland annat Disney.com och USA Today.
– Vi har haft samarbete med välkända, varumärkesstarka sajter under flera år och har lärt oss mycket om vad de vill ha av en sök- och annonstjänst, säger Bill Demas, senior vice vd för partnerskapsdelen på Yahoo.
Fortfarande är dock Google ledaren när det gäller sökningar på nätet. Sökmotorjätten försvarar sig även med att säga att det redan har avtal med många nyckelkunder och att dessa är fokus snarare än nya kunder.
Yahoo och Google försöker på olika sätt att överträffa varandras försäljningsfördelar.
Yahoo erbjuder exempelvis sina kunder att placera annonser på Yahoos egna sidor också, som rese- eller sportsektionerna som attraherar massor av besökare.
Google å andra sidan fokuserar på sin topp-teknologi som gör det möjligt att placera de mest relevanta annonserna på rätt plats.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.