Realtid

Sms:a gratis med ny affärsmodell

administrator
administrator
Uppdaterad: 19 sep. 2005Publicerad: 19 sep. 2005

Spanska telekomjätten Meflur betalar svenska kunder för att skicka reklamfinansierade sms. Hans-Peter Kurz, chef för projektet, tror på succé. Men experter inom mobil marknadsföring är skeptiska. "Annonsfinansierade mobiltelefontjänster kommer, men det krävs mer än att bara slänga upp en annons i mobilen", säger Fredrik Oscarson, vice vd på Mobiento.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Asmodee sätter spelmarknaden i fokus på börsen

07 feb. 2025

Spanska telekomkoncernen Meflur har valt Sverige som laboratorium för att experimentera med annonsfinansierade sms. Nu lanseras Frog2Frog som handlar om att kunden laddar ned ett javaprogram till mobiltelefonen och skickar sms med det hjälp av det. Varje gång ett meddelande skickas till en annan användare av Frog2Frog får kunden betalt.

– Det handlar om att kunden faktiskt får betalt för att läsa reklam. Tanken är att konsumenten ska kunna eliminera sin sms-kostnad. Hela idén med upplägget är att det ska ligga i kundens intresse att ragga nya kunder, säger Hans-Peter Kurz, chef för projektet i Sverige.

Varför lanseras Frog2Frog i Sverige?

– Sverige är först ut eftersom mer än hälften av alla mobiler i Sverige är moderna och stöder Java.

Varför skulle det här vara intressant för annonsören?

– Pengarna som man tjänar genom att skicka sms kan man direkt använda för att köpa annonsörens produkter, och det är något helt nytt. Det skapar intresse för reklamen. Företagen betalar dessutom bara för visad reklam och kan anpassa sina erbjudanden i realtid. Det är kostnadseffektivt, flexibelt och risken är låg. Reklamen kan också riktas mot en specifik målgrupp som faktiskt uppskattar att få erbjudandet. En kille i Malmö får inte tampongreklam från en butik i Sundsvall på sin mobil. Jag menar, när man läser vissa magasin är ju faktiskt annonserna en del av tidningen, man vill ha dem där, säger Hans-Peter Kurz.

Men Fredrik Oscarson, vice vd på Mobiento – en reklambyrå som är specialiserad på mobil marknadsföring – är skeptisk.

– För ungdomar vars mobiltelefonkostnad nästan uteslutande består av kostnaden för sms är det här helt klart intressant, och jag är övertygad om att reklamfinansierad mobiltelefoni och sms-tjänster kommer. Däremot tror jag att det krävs mer än att bara slänga upp en annons i mobilen för att lyckas. Kunderna måste uppleva att reklamen verkligen tillför något, annars kommer det inte att funka.

ANNONS

Har någon försökt sig på något liknande förut?

– Vi hade ju till exempel Gratistel som i början av 2000-talet försökte sig på att sälja reklamfinansierad gratistelefoni. Men det blev aldrig någon hit, folk gillade inte att bli avbrutna av reklam när de pratade. Att ladda ned java-program för att kunna skicka sms billigare är inte heller något nytt, men än så länge har väl ingen betalat kunden för att läsa reklam.

Även om Fredrik Oscarson tror att det är lite för tidigt att lansera reklamfinansierade mobiltelefontjänster håller mobiltelefonen som reklamkanal att mogna.

– I dag är mobiltelefonen som responsmedium etablerad. Vi kallar det pull-kampanjer när budskapet presenteras i ett annat medium, som en websajt eller en tv-kanal, och kunderna uppmanas att svara på erbjudandet via mobiltelefonen.

I så kallade push-kampanjer görs utskicken, till exempel en kupong som ger rabatt i kassan, direkt till mobiltelefonerna.

– Det har blivit vanligt i Storbritannien och Tyskland. Men det krävs att kunden på något sätt gett sitt godkännande för att det ska vara lagligt att skicka reklam direkt till mobilen. I Sverige har intresset för push-kampanjer ökat enormt och vi får ständigt förfrågningar från företag som undrar om det skulle vara möjligt. Många är också intresserade av att köpa register på mobiltelefonkunder som skulle kunna utgöra en intressant målgrupp, men det är ingen som har några större sådana register i Sverige i dag.

Det innebär att mobil marknadsföring än så länge har låg räckvidd, men att den kommunikation som skapas med kunderna har hög kvalitet.

– Det är raka motsatsen till tv-reklam och utomhusreklam. Att försöka räkna på hur många kunder som faktiskt sett och läst den typen av massreklam är omöjligt. Att räkna på effekten av mobil reklam är betydligt lättare.

ANNONS

Enligt Fredrik Oscarson finns i dag inga siffror på hur mycket pengar som läggs ned på mobil marknadsföring.

– För två tre år sedan var mobiltelefonen en prova på-kanal. Det som hänt det senaste året är att företag börjat allokera en viss del av marknadsföringsbudgeten till mobil marknadsföring, och jag är övertygad om att den delen kommer att växa de närmaste åren, säger Fredrik Oscarson på Mobiento.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS