Realtid

Småföretagen blickar österut

administrator
administrator
Uppdaterad: 21 nov. 2005Publicerad: 21 nov. 2005

Svenska småföretag riktar allt oftare blicken utomlands. Både inköp från utlandet, försäljning och utflyttning av verksamhet utomlands ökar. Och småföretagarna är dessutom mycket nöjda med sina affärer utomlands.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det framgår av en undersökningen som SEB låtit göra. Drygt 2.500 småföretagare med mellan 0 och 49 anställda har frågats ut. Undersökningen är gjord av Research International under veckorna 42-44 i år.

Det som förvånade mig mest var att det var så stor andel av småföretagen som gjorde affärer med utlandet, att de hade så positiva erfarenheter och att de är så optimistiska om utlandsaffärer i framtiden, säger Ingela Hemming, nybliven företagarekonom på SEB.

Drygt 20 procent av småföretagen gör redan i dag affärer med utlandet. De företag som inte bedriver affärer med utlandet är i stort sett bara de företag som har en lokal tjänstemarknad eller arbetar med lokalproducerade färskvaror. Utlandsaffärer är knappast relevant för deras del.

58 procent av småföretagarna anger att de köper råmaterial, arbetskraft, varor eller tjänster från utlandet därför att produkten eller tjänsten inte finns att tillgå i Sverige. 34 procent anger billigare arbetskraft eller billigare råmaterial som skäl medan 12 procent uppger att de sett nya affärsmöjligheter i utlandet.

På fem års sikt ökar andelen som uppger att skälet är billigare råmaterial till 43 procent medan de som anger att produkten inte finns i Sverige minskar till 44 procent.

Det finns också en tydlig tendens till ökade affärer med de baltiska länderna, Polen och övriga Östeuropa. Men Ryssland ligger fortfarande lågt, säger Hemming som tror att småföretagarna känner större trygghet i handeln med de östländer som numera också är medlemmar i EU.

Men Asien som handelspartner ligger förvånande högt också hos småföretagen, konstaterar Hemming.

På fem års sikt tror småföretagarna att utlandsaffärerna med Västeuropa minskar generellt sett. Tyskland och Norden förblir dock stora marknader framöver, medan Asien går om Nordamerika när det gäller utlandsverksamhet och inköp från utlandet.

ANNONS

I dag har 5 procent av småföretagen tillverkning eller annan verksamhet i utlandet. Om fem år har den siffran nästan fördubblats till 9 procent. Det gäller även företag utan anställda.

– Jag kan tänka mig företagare som kanske har legotillverkning utomlands och till exempel bedriver handel via internet i den kategorin, säger Hemming.

Enligt undersökningen är det de småföretag som växer som gör de flesta utlandsaffärerna i dag.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS