Antalet svenska företag som använder e-post blir allt fler. Jämfört med för ett år sedan har antalet ökat med 50 procent. Det finns dessutom ett stort intresse för att använda tjänsten men flera hinder kan göra det svårt att locka fler kunder. Det visar en undersökning som Nokia och Telia Sonera låtit göra.
Små skärmar hinder för mobil e-post

Mest läst i kategorin
E-post har slagit igenom hos företagen. Svenska företag är de som främst använder mobil e-post. Enligt undersökningen använder 21 procent av de svenska företagen mobil e-post i dag. Det är en ökning med 50 procent jämfört med året innan.
På andra plats ligger Norge med runt 18 procent och sist Danmark med nära 8 procent.
Det är också fler som vill använda mobilen för sina mejl. 71 procent önskade att de hade möjligheten när de var på resande fot. 59 procent av de som inte använder det i dag förväntar sig att de ska kunna göra det inom ett år.
Även om intresset finns så finns det hinder som kan göra att företagen inte börjar använda mobiltelefonen till att skicka e-mail med. 28 procent av de som inte använde tjänsten ansåg att den lilla displayen i mobiltelefonen var för liten. Detta, det största hindret, har länge varit ett problem för branschen.
– Vi arbetar med det. Vi har har tagit fram telefoner med större skärmar och det går att ställa in textstorleken, säger Håkan Blom, ansvarig för företagslösningar på Nokia Skandinavien.
Bland annat visar han företagets E61 som anpassats för företagsmarknaden.
Men det finns fler hinder. 18 procent av de tillfrågade menar att behovet inte är tillräckligt stort och 17 procent anser att tangentsatsen är för liten för att kunna skriva på.
Säkerhet är inte ett så stort hinder. Endast 4 procent ansåg att säkerheten, eller att jobbet inte tillåter tjänsten, som anledningar till att de inte använder mobil e-post.
– När det gäller säkerheten så finns det flera lösningar i dag. Ofta går informationen som är i mobiltelefonen genom företagets egna brandvägg och säkerhetslösningar, säger Håkan Blom.
För att intresset ska öka ytterligare vill både Nokia och Telia Sonera utbilda användarna.
– Vi arbetar hela tiden med det. Ett exempel på det är att vi har personal på ett antal flygplatser i dag för att undervisa resenärerna, säger Anders Tillander chef för företagsmarknaden på Telia Sonera.