Problemtyngda ERG klarade inte att leverera de nya biljetterna till Stockholms kollektivtrafik.
SL kastar ut skandalleverantören

Mest läst i kategorin
SL lovar att byta till en annan leverantör. Vem det blir och när projektet ska vara klart vet inte styrelsen.
– Beslutet blev att SL:s vd nu ska fullfölja en diskussion som förts med tredjepartsleverantörer. Det finns flera olika alternativ, säger Lars Dahlberg (s), oppositionslandstingsråd och andre vice ordförande i SL:s styrelse, till Realtid.se.
Ingemar Ziegler, vd för SL, får styrelsens uppdrag att välja en annan leverantör för att genomföra projektet SL Access, antingen på egen hand eller med hjälp från ERG.
– I båda fallen handlar det om att vi ska få en ny huvudansvarig för fullföljandet av projektet, säger Lars Dahlberg.
– Vilka leverantörer det blir kommer vi att fatta beslut om i mars eller april.
Lars Dahlberg vet inte själv vilka företag som är tillfrågade. Ingemar Ziegler har inte berättat vilka han förhandlar med ens för styrelsen, med hänvisning till att det skulle störa förhandlingarna. Men Lars Dahlberg litar fortfarande på sin vd.
– Vi har fått besked om att det finns fullvärdiga alternativ. Det har också gjorts bedömningar av deras kapaciet. Jag utgår från att det finns åtminstone ett svenskt företag inblandat.
Enligt avtalet har SL rätt att granska ERG:s ekonomi. Styrelsen känner inte till om det skett.
– Vi har inte fått någon redovisning av ERG:s ekonomiska status, säger Lars Dahlberg.
– Men det finns en beredskap för hur SL ska agera om ERG går i konkurs. Man har en plan för hur man ska säkra leveransen. En stor andel av betalningarna till ERG håller SL inne. En konkursförvaltare kommer att ha mycket pengar att hämta. Det är en del av den garanti som styrelsen fått.
Därmed är styrelsen nöjd.
– De installationer och leveranser som skett har den omfattningen att det täcker upp mer än väl det som betalats ut. Jag kan inte se att de finns en ekonomisk risk för SL om ERG går i konkurs, säger Lars Dahlberg.
Men stockholmarna har rätt till böter från ERG. SL har ju inte fått något nytt biljettsystem.
Ingemar Ziegler skrev på det gällande avtalet tillsammans med Ulf Wassdahl, vd för ERG i Sverige, den 15 augusti 2007. Ulf Wassdahl valde att inte kommentera situationen tidigare i dag. SL:s pressansvarige Björn Holmberg skrev på villkoren redan den 28 mars 2003.
Realtid.se har läst avtalet, men
SL har beslutat att leveransdatum, priser, böter villkoren för att häva och överlåta avtalet omfattas av sekretess. Ändå råder det ingen tvekan om att ERG måste betala SL för att projektet misslyckats.
”Leverantören ansvarar fullt ut gentemot SL för samtliga sina åtaganden enligt Avtalet och skall ersätta SL för samtliga kostnader och skador som uppkommit till följd av att Leverantören inte uppfyllt sina åtaganden. Leverantörens ansvar för skada är dock begränsat till ett belopp motsvarande kronor” heter det i avtalet.
– Det kommer ske förhandlingar med en tredje part om en faktor som handlar om avräkning, säger Lars Dahlberg.
– Av de fordringar ERG har på SL kan det ske en avräkning när tredjepart tar över.
Alltså böter?
– Det finns en faktor som handlar att ERG måste ta ett ekonomiskt ansvar för att de inte levererat. Jag skulle inte vilja beskriva det som böter. Att jag bara försöker omformulera mig beror på att det pågår en omförhandling. Därför vill jag vara lite försiktig med att vara definitiv.
Det viktiga är att styrelsen ”fått ett tydligt ställningstagande och kan sätta punkt”.
Men det saknas forfarande en leverantör och ett utlovat datum för de nya biljetterna.
– Vi har ju efterlyst ett tydligt datum, säger Lars Dahlberg.
– SL:s vd sa själv under presskonferens i förra veckan att hans bedömning var att det här skulle sättas igång under 2008.
Hemma i Australien har ERG hotat stämma myndigheterna på 1,5 miljarder kronor för att de ställt in ett likadant projekt som SL Access i Melbourne.
Colin Henson, styrelseordförande för ERG Group, gick till attack mot företaget PTTC som tog beslutet att ställa in projektet Tcard.
ERG presenterade företagets krispaket som ”ett noga övervägt och extremt sunt alternativ” i ett uttalande till börsen i januari i år.
”Trots handlingsprogrammets kvalitet valde PTTC och myndigheterna att ignorera det, så när som på ytliga kommentarer och ifrågasättande”, fortsätter ERG:s ordförande.
”Detta är typiskt för den brist på kommunikation och samarbete som visats av PTTC och myndigheterna sedan kontraktet med ERG skrevs på 2003.”
Enligt ERG har PTTC ”ingen giltig grund” för att avbryta projektet i Australien.
ERG:s projekt i Sydney fungerade som referensprojekt både för Melbourne och för SL:s upphandling 2001. Samma år skrev Västtrafik AB på ett kontrakt med ERG för biljetthantering i Göteborgs lokaltrafik. Redan 1999 fick ERG en order på 15 miljoner kronor från Länstrafiken i Sörmland.
I Hongkong valde företaget MTR i ett annat referensprojekt att kasta ut ERG. MTR valde en annan leverantör som lyckades genomföra projektet.
Medan SL nu tvingas vänta på ett nytt biljettsystem dyker det upp förslag på hur de akuta problemen ska lösas.
Lars Dahlberg vill att resenärer som köper 30-dagarskort ska få pengarna tillbaka för biljetter som de köper samma dag för att ta sig till en av de platser där korten är till salu. Hans motion behandlas av landstingets fullmäktige i mars.
Den 1 mars höjs priset på 30-dagarskortet från 620 till 690 kronor. SL motiverar höjningen med kvalitetsförbättrande åtgärder under 2008. Men under 2007 hann SL aldrig genomföra alla planerade investeringar. 700 av 3.800 miljoner kronor blev över.
– SL har svårt att rekrytera projektledare, säger Lars Dahlberg.
Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.





