Realtid

Skräddarsytt som inte kostar skjortan

administrator
administrator
Uppdaterad: 12 nov. 2007Publicerad: 12 nov. 2007

De gick mot strömmen och satsade för fullt när de andra föll som käglor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För snart fyra år sen startade de e-handelsföretaget Tailor Shirts. Affärsidén var att sälja skräddarsydda skjortor på nätet och i dag omsätter de en miljon i månaden.

Magnus Loodberg och Mats-Ola Ström, företagets grundare, hade haft tankar om att dra igång något inom e-handel ganska länge.

Efter att ha arbetet med IT på Sri Lanka under en period för fyra år sedan, tog Magnus med sig kontakterna inom skrädderiverksamheten, som är stor på Siri Lanka, hem till Sverige. Och en idé började ta form.

Ungdomskompisarna Magnus och Mats-Ola – han är kreatör och duktig på grafisk design – slog sin kloka huvuden ihop och för snart fyra år sen öppnade de sin första e-handelsbutik för skräddarsydda skjortor.

Det skulle inte dröja särskilt länge förrän det visade sig att de nog hade hittat en fullträff. Folk ville verkligen ha skräddarsydda skjortor för en billig peng.

Förra året var det dags att ta in ännu en expert i företaget, Jan Höjman, med stor erfarenhet av textilbranschen, bland annat som vd på Levi Strauss. I dag är han delägare och VD.

– Nu har vi de spetskompetenser som krävs för att verkligen lyckas, säger Jan Höjman.

Magnus och Mats-Olas kunnande inom IT i alla former och mina kunskaper om textil och marknadsföring. Dessutom har vi ett antal mycket kompetenta medarbetare inom programmering, logistik, kundservice på svenska, engelska, tyska och franska samt distribution.

ANNONS

Men det är definitivt inget självspelande piano att sälja skjortor på nätet. Tvärt om. Det krävs såväl stora kunskaper som förmåga att fatta de rätta besluten för att man ska nå fram till sina kunder.

– För det första krävs det att hemsidan är lätt att begripa och att kunden har roligt när han ska designa och beställa sin nya skjorta. Måttsystemet som ska fyllas i är lättbegripligt och det finns tydliga prover på tyger, modeller och färger, säger Jan Höjman. Att köpa en skjorta på Tailor Store ska var enkelt och underhållande.

– Men det spelar ingen roll hur bra en hemsida är om ingen hittar den, fortsätter Jan Höjman. Därför jobbar vi enormt mycket med sökmotorsoptimering. Det handlar om att komma så högt upp på google som möjligt. Det här gör man genom att hela tiden köpa nya sökord som ökar antalet träffar.

– Men också väl synliga banners på andra relevanta hemsidor är ytterst viktiga.

Tailor Store arbetar alltså mycket med sökord. Sker man till exempel på ordet, piketröja – som företaget nu utökat sitt sortiment med – ska man inte bara kom in på Tailor Stores hemsida utan direkt in på sidan för piketröjor.

– Vi kan mäta all trafik på hemsidan, säger Jan Höjman. Så vi vet exakt hur långt in varje kund går. Och naturligtvis om besöket resulterat i köp.

– Man har inte många minuter på sig att fånga kundens intresse. Det ställer stora krav på hemsidan.

Från början använde Tailor Store fyra olika mindre skrädderier på Sirilanka. Skrädderier som var knutna till det egna bolaget, Tailor Store International. Men tidigare i höstas öppnade man ett nybyggt, eget skrädderi med för närvarande 170 anställda.

ANNONS

– Vi räknar med att det ska vara 200 inom ett halvår, säger Jan Höjman. VD för Sirilanka-företaget är sedan två år är chefen för IT-företaget där Magnus jobbade när för fyra år sedan. Så man kan ju säga att vi knutit ihop säcken, säger Jan Höjman.

Resan för en Tailor Stor-skjorta, från kund till kund, ser alltså ut så här. Kunden går in på hemsidan och lägger in de mått han själv tagit fram efter en speciell måttmall. Kunden väljer kvalitet och färg på tyg. Modell på krage, knappar, manschetter o.d. Sen klickar han iväg sin beställlning.

Efter registrering går den till skrädderiet i Siri Lanka. Den färdiga skjortan skickas sen till kontoret i Helsingborg varifrån den distribueras ut till kunder över hela världen.

– Det är viktigt att vi har järnkoll på hela ledet, säger Jan Höjman. För att kunna säkra kvalitén.

Såväl hemsida som produkter utvecklas hela tiden. Inom en snar framtid kommer skräddarsydda pikétröjor att ersätta de konfektionssydda som finns i dag. Slipsar, strumpor och manschettknappar finns redan i dag.

– Och sen det senaste, säger Jan Höjman. Vi är nog först i världen med skräddarsydda kalsonger. Beställer du en skjorta av oss i dag kan de dessutom beställa boxershorts i samma tyg.

– Också kalsongerna har redan visat tendenser att bli en succé, säger Jan Höjman och tillägger.

– När det sen handlar om framtidsplaner och expansion tror jag faktiskt att det är vi själva som får sätta gränsen.

ANNONS

Per Ericson

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]