"Vi här är för att locka kunder till våra skidanläggningar", säger bolagets presschef Karin Peterson om varför Skistar är huvudsponsor av tennistävlingen Swedish Open i Båstad.
Skistar försvarar sponsring av Båstad-tennisen
Mest läst i kategorin
Realtid.se skrev tidigare under måndagen om att investmentbolaget Öresund är storägare i Skistar men har börjar sälja Skistar-aktier på börsen.
Stefan Dahlbo som är knuten till Öresund är samtidigt ordförande i Svenska Tennisförbundet, och frågan är om han haft ett finger med i spelet för Skistars sponsring av Swedish Open.
En sådan sponsring skulle kunna göra det lättare för Öresund att sälja ut sina Skistar-aktier, särskilt som många i finansbranschen har semester i Båstad.
Realtid.se får tag på Skistars marknadschef och presskontakt Karin Peterson.
Vad är syftet med att ett skidanläggningsföretag sponsrar en tennisturnering?
– Vi känner väl så här att vi tror att det här är en möjlighet för oss att träffa våra vinterkunder, säger hon.
– På sommaren träffar vi dem på sådana här ställen som Båstad.
– Det finns en ganska stor likhet mellan de målgrupper som är intresserade av att åka hit och se tennis respektive åka till fjällen.
– Vi vill liksom vara lite mer aktiva på helårsbasis.
– Nu är vi på plats här i Båstad och ger en massa information om våra skidorter och så.
– Och det är faktiskt väldigt många som bokar sina vinstersemestrar ganska tidigt.
– Många har en lång planeringshorisont.
– Så vi är här
och påminner folk och hjälper dem att planera.
– Och det är faktiskt nästan så att folk under sin semester vill bestämma något inför sin nästa semester.
– Man avrundar ofta sommarsemestern med att tänka över vad man ska göra under sin vinstersemester.
– Man vill ha något att se fram emot.
– Och vi vill
aktivera oss året om.
Några planer för en expansion till sommaraktivitets-verksamheter i sig såsom arrangemanget av Båstad-tennisen och att tillhandahålla bostäder för uthyrning under somrarna i samband med det, finns inte just nu hos Skistar.
– I dagsläget tror jag inte att vi har några sådana planer, säger Peterson.
– Det vi gör nu är att ta med oss vintern till Båstad i första hand.
– Och vi har byggt en riktig skidbacke med riktig snö här på stranden i Båstad.
– Här kan man få låna skidor och göra några svängar i backen.
– Det är otroligt populärt.
– Jag ska själv nu ner och ställa mig i skiduthyrningen.
– Det är ett stort tryck där.
Den konstgjorda skidbacken i Båstad är 25 meter lång och 16 meter bred. Fallhöjden är 2 meter.
Och i mitten finns ett rullband som lift så att man kan ta sig upp till toppen igen efter nedfärd.
Smälter inte snön snabbt i sommarvärmen?
– Vi har ett tält där vi gör snön i en ”snowbox” som klarar upp till 35 grader.
– Där gör vi snö hela tiden som sprutas ut.
– Och vi förberedde oss även innan och hade ett lager.
– På natten sedan lägger vi presenningar över snön.
– Det är fascinerande och ser ut som ”vårsnö”.
Man får åka fem åk gratis i Skistars snöbacke i Båstad.
– Det här är en av våra aktiviteter här.
Har ni hört något om att Öresund nu säljer ut aktier i Skistar?
– Nej, du. Det vet inte jag något om, säger Peterson.
– Men jag kan höra med Skistars vd Mats Årjes om han har någon kommentar till det.
Peterson känner inte till något om Dahlbo skulle varit inblandad i Skistars beslut att sponsra Stockholm Open.
– Jag kan absolut kolla med Mats om det också.
Peterson har inte hört något om hur mycket pengar Skistar satsar på att sponsra Swedish Open.
– Tyvärr har jag inte några sådana siffror, säger hon.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.