Realtid

Si och så med säkerheten på Göteborg City Airport

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 feb. 2008Publicerad: 15 feb. 2008

Företaget som ansvarar för säkerheten på Göteborg City Airport har förlorat sin F-skattesedel. Men Luftfartsstyrelsen som ansvarar för säkerheten på landets flygplatser granskar inte bevakningsföretagens ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bevakningsföretaget Nova Protection, som ansvarar för säkerheten på Göteborg City Airport fick enligt flera anställda kontraktet på flygplatsen genom släktskap, eftersom de själva saknade utbildning i flygplatssäkerhet. Dessutom brottas företaget med stora ekonomiska problem.

Samtidigt som Nova Protection fick kontraktet på Göteborg City Airport, GCA, var säkerhetskonsulten Olli Högström inhyrd på flygplatsen. Olli Högström är styvpappa till en av delägarna i Nova.

– Jag kan inte styrka det faktum att vi fick kontraktet på grund av detta men det kan ha varit till vår fördel att Olli jobbade där, säger Andreas Kristoferson, före detta delägare i Nova Protection.

– Det är allmänt känt att släktskapet mellan säkerhetskonsulten och en av ägarna, banade vägen för kontraktet, säger en anställd på Nova Protection.

När Nova Protection fick kontraktet på GCA var de ett nystartat bevakningsföretag som saknade anställda, samt utbildning inom flygplatssäkerhet.

– Vi tyckte inte det var något problem. Vi skulle ha tid att både utbilda oss och anställa personal innan kontraktet skulle börja löpa, säger Andreas Kristofersson.

Göran L:son Hall, vd på GCA, tycker inte det är konstigt att ett helt nystartat företag får uppdraget att sköta säkerheten trots att de saknar utbildning.

– Jag ville ha en annan aktör och nu i efterhand anser jag det var rätt. Deras utbildning skulle skötas av Högström som jag anlitade som säkerhetskonsult, säger Göran Hall till Realtid.se.

ANNONS

– Jag kände honom sedan tidigare eftersom han har arbetat på flygplatser.

Hur kunde Nova Protection få kontraktet då de saknade både utbildning och referenser. Har Olli Högström uppmanat dig att anlita Nova?

– Vi är fria att välja vilka entreprenörer vi själva vill. Jag vill inte kommentera uppgiften om att Olli försökt påverka mig, det får stå för andra, säger Hall vidare.

Enligt Olli Hagström var även stora välkända bevakningsföretag som Securitas intresserade av säkerhetstjänsten på GCA.

– Jag har inte förordat Nova Protection gentemot dessa företag och jag har inte påverkat Göran Hall, säger Olli Högström.

– Jag har arbetat för Nova Protection på flygplatsen. Det gör också min fru, tillägger Högström.

Det senaste året har Nova Protection fått stora ekonomiska problem. Deras revisor anser att det finns allvarliga brister i årsredovisningen. Bland annat saknar Nova tillgångar, har betalningsanmärkningar och deras F-skatt sedel är återkallad sedan 2007.

Länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för bevakningsbolagen, ser allvarligt på bristen av F-skattsedel.

ANNONS

– Detta kommer naturligtvis att beaktas vid prövningen av ansökan, säger Bengt- Arne Bohm på Länsstyrelsen.

Till följd av den nya strängare lagstiftningen för bevakningsbolag skall alla auktoriserade företag ansöka om förnyad auktorisation. Rikspolisstyrelsen är obligatorisk remissinstans.

– Avsaknad av F-skattsedel är skäl att inte ge fortsatt auktorisation. Detta borde även Länsstyrelsen anse. Avsikten med auktorisation av bevakningsföretag är att skapa förtroende, man skall känna sig trygg när man anlitar dem, säger Lars Sjöberg på Rikspolisstyrelsen.

Luftfartsstyrelsen som ansvarar för säkerheten på landets flygplatser granskar inte bevakningsföretagens ekonomi.

– Vårt tillsynsansvar riktas inte mot bevakningsföretaget utan i stället mot flygplatshållaren, som har ansvaret för kvaliteten på det luftfartsskydd som flygplatsen skall hålla. Även om de har en underleverantör för utförandet, säger Ted Ytterström, security-inspektör på Luftfartsstyrelsen.

Den tidigare delägaren Andreas Kristoferson har nu även stämt Nova Protection för utebliven övertidsersättning sedan han slutade på företaget.

Enligt en tredskodom från Göteborgs tingsrätt skall Nova Protection ersätta honom med 336.000 kronor. Domen är överklagad och i en ny inlaga till tingsrätten berättar Kristoferson att stora delar av övertidsersättningen inte fördes in i bolagets lönesystem.

De tre delägarna arbetade mer övertid än vad kollektivavtalet medgav. För att undvika en konflikt med Transportfacket, fördes åtskilliga övertidstimmar aldrig in i bolagets lönesystem, skriver Kristoferson till tingsrätten.

ANNONS

– Jag trodde, som delägare, att det skulle gynna företaget att hålla nere kostnaderna och istället ha mer pengar i bolaget. Detta var något som samtliga gjorde, säger Andreas Kristoferson.

Nova Protection har överklagat tredskodomen och har i ett yttrande till tingsrätten sänt uppgifter över Kristofersons lön och arbetstid.

Lönelistorna visar att Kristoferson varit anställd och att lönen varit densamma varje månad även för de tidsperioder då han arbetat övertid.

För Göran Hall på GCA, är uppgifterna om Nova Protections ekonomiska problem nya.

– Det kan påverka om företaget skall få fortsatt kontrakt, säger Göran Hall.

I dagsläget har Nova Protection skulder till Skatteverket på drygt 1,4 miljoner kronor.

Peter Karlsson

frilansjournalist

ANNONS

Katarina Larsson

frilansjournalist

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS