UPPDATERAD Regeringens utredare Eva-Maria Svensson föreslår en ny lag som ska förbjuda kommersiell reklam med könsdiskriminerande utformning.
Sexistisk reklam kan förbjudas
Mest läst i kategorin
Lagen är tänkt att träda i kraft den 1 januari 2009 utan att grundlagsändring krävs.
Enligt förslaget ska Konsumentombudsmannen (KO) se till att reglerna följs och ska kunna meddela föreläggande om förbud för näringsidkare att fortsätta att använda reklam som är könsdiskriminerande.
Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer är helt emot lagstiftning och föreslår i stället en reklamombudsman som tillsammans med Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) ska sörja för en självsanering inom branschen.
Men den idén avvisar Eva-Maria Svensson:
– Det är inte omfattningen som är det främsta skälet att lagstifta, utan handlingens art. Reklamen är kränkande mot såväl kvinnor som män.
Invändningen att omfattningen inte är tillräckligt stor för att motivera en lagstiftning, bemöter hon också med att lagens syfte är att främja jämställdheten:
– Man bör se den här lagstiftningen i ett större sammanhang där samhället har åtagit sig att över tid ha höjda ambitioner för att uppnå målet om jämställdhet mellan kvinnor och män, sade hon vid ett pressträff i regeringskansliet Rosenbad i Stockholm sedan utredningsförslaget överlämnats till jämställdhetsminister Nyamko Sabuni.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.