Marie Öhrström hittade själv på sin roll på Setterwalls advokatbyrå. Här delar hon sin tid mellan marknadsföring och juridik. "Jag tror inte den här rollen finns på någon annan byrå."
"Setterwalls ska synas mer utomlands"
Mest läst i kategorin
Innan Marie Öhrström började på Setterwalls var hon vice generalsekreterare på Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut och dessförinnan jurist på Advokatfirman Vinge.
Efter sammanlagt tio år på institutet längtade hon tillbaka till byrålivet, hon kontaktade Setterwalls och lanserade idén om att varva klientarbete med marknadsföring av byrån.
Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Juridik.
Utan att veta det så sökte hon upp advokatbyrån i rätt tid. Setterwalls bestämde sig i höstas för att ompositionera sig på marknaden. Under året har därför en ny varumärkesplattform tagits fram. Delar av resultaten får vi se i september.
Men Marie Öhrström verkar mest för att advokatfirman ska synas i fler professionella sammanhang ute på den globala marknaden. Det handlar till exempel om att publicera fler artiklar i internationell press, såsom den London-baserade ”Arbitration International”.
– Jag vill också att advokater från Setterwalls ska vara talare vid internationella konferenser och jobba mer aktivt med PR.
För att anlitas i en internationell tvist vill det till att jurister känner till en. Om det exempelvis uppstår en tvist där den ena parten är rysk och en skiljeklausul i kontraktet mellan parter anger att eventuell tvist ska avgöras i Stockholm, då kontaktar det ryska företaget i regel
en jurist i sitt hemland, som i sin tur
letar upp ett svenskt ombud.
– Här vill jag att Setterwalls ska vara ”top of mind” för den ryska advokaten.
Och syns man inte, så finns man inte, påpekar Marie Öhrström.
Kan det bli splittrat att dela sin tid mellan marknadsföring och praktiskt klientarbete?
– Det återstår att se. Men för att vara trovärdig i sitt budskap, och för att förstå var man ska synas någonstans är det viktigt att man kan juridiken, säger hon.
Under sin tid på Stockholm Handelskammares Skiljedomsinstitut pluggade Marie på Berghs School of Communication. Hon talar varmt om sin för detta arbetsgivare men medger att även de hade en skeptisk hållning till nyttan med studier i marknadsföring. Likväl sa de ja och efter Berghs satsade Öhrström mer på klassisk marknadsföring av institutet, från att skapa en marknadsplan till
förbättrad hemsida och modernare stuk på broschyrer och annan sales promotion-material.
Tycker du att svenska byråer är bra på att synas utomlands?
– Jag tror många kan bli bättre det. Men det finns svenska byråer som är bättre på det i nuläget.
Jag har hört att kommunikatörer och marknadsavdelningar har svårt att få fria händer på advokatbyråer eftersom delägare bestämmer i slutändan och kan utan vidare sätta stopp för en hel kommunikationsplan.
– Ha ha. Jo, det kan vara svårt i delägarstyrda organisationer eftersom det finns så många chefer. Generellt ligger advokatbranschen fortfarande tio år efter andra konsultföretag vad gäller marknadsföring.





